Pages

Sunday, May 6, 2012

Teknologi bom implan ancam AS?

Teknologi bom implan ancam AS? - Global - Sinar Harian:

teknologi implan bom
Musuh AS didakwa mungkin menggunakan teknologi implan bom yang ditanam dalam tubuh untuk melancarkan serangan ke atas pesawat.
WELLINGTON - Amerika Syarikat (AS) kini sedang membuat pemantauan terhadap kemungkinan kumpulan pengganas menggunakan taktik baru dalam cubaan untuk melancarkan serangan ke atas pesawat negara itu, menurut Ketua Keselamatan Dalam Negeri, kelmarin.

Janet Napolitano mendakwa pengebom berani mati mungkin menggunakan teknologi implan bom (bom ditanam dalam tubuh) sebagai satu daripada strategi mereka.

Napolitano turut memberi beberapa contoh termasuk pengebom seluar dalam warga Nigeria, Umar Abdulmutallab, 25, yang didakwa cuba untuk meletupkan pesawat penerbangan Northwest Airlines semasa Hari Natal pada 2009 tetapi gagal dan hanya menyebabkan kebakaran kecil.

Februari lalu, mahkamah telah menjatuhkan hukuman penjara seumur ke atas Abdulmutallab.

“Kami masih tidak mempunyai bukti atau menerima ancaman berhubung bom tubuh ini tetapi hasil kajian pihak berkuasa mendapati teknologi itu mungkin menjadi pilihan utama musuh untuk meletupkan pesawat,” katanya lagi.

Beliau yang berada di New Zealand untuk menandatangani perjanjian perkongsian maklumat juga menegaskan kononnya AS telah mengambil pelbagai langkah keselamatan di beberapa lapangan terbang yang sememangnya tidak akan disedari oleh penyerang bom tubuh.

No comments: