Pages

Sunday, May 6, 2012

5 tertuduh 'boikot' prosiding Guantanamo Bay

5 tertuduh 'boikot' prosiding Guantanamo Bay - Global - Sinar Harian:

5 tertuduh 'boikot' prosiding Guantanamo Bay
Dua daripada lima tertuduh muncul di mahkamah di Guantanamo Bay,
semalam. - Foto ihsan CNN
GUANTANAMO BAY - Pendirian membisu dan radang lima tertuduh termasuk individu didakwa sebagai dalang peristiwa 11 September 2001, Khalid Sheikh Mohammed - dilihat sebagai tindakan memboikot dan memprotes - menyebabkan kelewatan prosiding mahkamah yang dikendalikan di kem tahanan suspek pengganas Guantanamo Bay, semalam.

Prosiding hari pertama di depan hakim mahkamah tentera yang sepatutnya selesai dalam beberapa minit berlarutan beberapa jam.

Mahkamah bersidang sehingga lewat malam semalam untuk mendengar percakapan kelima-lima tertuduh berhubung pertuduhan dibacakan.

Sikap membisu defendan termasuk sesetengah mereka tidak mempedulikan hakim dan yang lain seolah-olah sedang membaca telah melewatkan perjalanan proses mahkamah.

Penahanan suspek pengganas dan perbicaraan mereka di pangkalan Guantanamo Bay menjadi isu kontroversi beberapa tahun lalu.

Sesetengah suspek telah dipindahkan manakala ada yang mula didengar di mahkamah terbuka.

Menurut laporan CNN, Kemunculan Khalid Sheikh dan empat lain adalah di mahkamh tentera adalah yang pertama sejak pertuduhan dikenakan ke atas mereka.

Selain Khalid Sheikh, turut dibawa ke mahkamah semalam ialah Walid Muhammad Salih Mubarak 'Attash, Ramzi Binalshibh, Ali Abdul Aziz Ali dan  Mustafa Ahmed Adam al Hawsawi.

Kelima-lima mereka berhadapan dengan tuduhan keganasan, merampas pesawat, membunuh, menyerang orang awam dan objek-objek awam dan dengan sengaja menyebabkan kecederaan ke atas orang ramai selain merosakkan harta.

No comments: