Pages

Sunday, May 6, 2012

Komunikasi tentera AS tak boleh disekat

Berita Harian Online | Komunikasi tentera AS tak boleh disekat:





2012/05/06

CAPE CANAVERAL: Komunikasi tentera Amerika Syarikat tidak akan dapat diganggu atau disekat tidak lama lagi selepas negara itu melancarkan roket kawalan jauh, Atlas 5, dari Stesen Tentera Udara di sini kelmarin. 

Atlas 5 setinggi 60 meter menghantar bahagian kedua satu rangkaian satelit telekomunikasi tentera terkini Amerika ke orbit.
Roket itu dibangunkan oleh United Launch Alliance, berlepas dari tapak pelancar tepi laut jam 2.42 petang waktu tempatan ketika cuaca mendung.
Satelit komunikasi tentera diberi nama Frekuensi Amat Tinggi Terbaru (AEHF) diletak di bahagian depan roket berkenaan yang dipasang penutup. 

Satelit itu dibangunkan syarikat Lockheed Martin Corp dan sebahagian empat satelit bertujuan membenarkan komunikasi global berkelajuan tinggi, selamat dan lancar untuk kegunaan tentera Amerika serta rakan kongsi termasuk Britain, Kanada dan Belanda. 

“Pelancaran satelit ini adalah langkah kritikal pertama untuk memberi keupayaan kepada tentera kami di seluruh dunia,” kata Leftenan Tentera Udara Kristin Hoover, seorang anggota pasukan AEHF, ketika mengulas menerusi siaran web. 

Satelit pertama AEHF dilancarkan pada 14 Ogos 2010 namun mengambil masa 13 bulan untuk sampai ke orbit operasi akibat masalah dengan sistem penggerak kapal angkasa. 
Penyiasat mengenal pasti bahawa satu serpihan menghalang enjin satelit berisi cecair penggerak daripada dihidupkan. 

Anggota pasukan penyelenggara menghabiskan lebih setahun untuk memandu kapal angkasa ke kedudukan 35,890 kilometer di atas khatulistiwa menggunakan enjin penggerak kecil. 

AEHF-1 diserahkan kepada skuadron operasi tentera dua minggu lalu. Rangkaian AEHF ialah satu susulan kepada satelit komunikasi Milstar. 

Setiap satu kapal angkasa baru memiliki 10 kali ganda keupayaan daripada satelit tunggal Milstar, kata pengulas pelancar, Don Spencer. 

Satelit AEHF yang bernilai lebih AS$1 bilion (RM3 bilion) setiap satu untuk dibina, direka untuk tahan selama 14 tahun. 

Pelancaran itu adalah yang ke-30 sebuah roket Atlas 5, semuanya berjaya diterbangkan. Roket itu dalam proses naik taraf untuk turut membawa angkasawan. - Reuters 

No comments: