Pages

Friday, May 18, 2012

Saif enggan lantik peguam Libya



THE HAGUE 17 Mei - Anak bekas pemimpin Libya, Saif al-Islam enggan melantik peguam dari Libya untuk membelanya atas dakwaan membunuh dan menyeksa ketika kebangkitan rakyat menentang pentadbiran bapanya.
Timbalan Duta Libya ke Pertubuhan Bangsa-Bansga Bersatu (PBB), Ibrahim Dabbashi memberitahu Majlis Keselamatan PBB, undang-undang negara itu menghalang Saif daripada dibicarakan tanpa peguam.
“Hal ini berlaku adalah kerana Saif enggan melantik peguam untuk membelanya. Jadi perkara ini tidak terletak dalam bidang kuasa pihak berkuasa Libya tetapi defendan dan tiada halangan untuknya melantik peguam,’’ katanya.
Tekanan semakin meningkat di Tripoli supaya menyerahkan Saif kepada Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) yang mendakwanya melakukan jenayah kemanusiaan.
Kerajaan Libya dan ICC juga berdebat sejak beberapa bulan lalu tentang siapakah yang akan membicarakan anak bekas pemimpin Libya, Muammar Gaddafi itu.
Libya dilihat perlu memaklumkan kepada ICC bagaimana ia ingin membicarakan Saif kerana sistem kehakiman negara itu masih dipersoalkan beberapa pihak.
Dalam pada itu, pendakwa raya ICC semalam berkata, hakim akan membuat keputusan sama ada Saif akan didakwa di Libya atau di tribunal di The Hague, Belanda.
Dabbashi menegaskan, sistem perundangan Libya bersedia menjalankan perbicaraan yang adil dan telus yang memenuhi standard antarabangsa.
Bagaimanapun, Badan Pemantau Hak Asai Manusia (HRW) menyatakan, beberapa undang-undang baru Libya yang dilaksanakan menimbulkan persoalan serius sama ada perbicaraan boleh dijalankan secara adil. - REUTERS

No comments: