Pages

Sunday, April 29, 2012

Perkhidmatan Rahsia keluar garis panduan

Kosmo! Online - Dunia:



SEORANG pelacur sedang berjalan untuk mencari pelanggan di Cartagena, Colombia. - Reuters


WASHINGTON - Malu dengan skandal seks yang berlaku baru-baru ini, Perkhidmatan Rahsia Amerika Sarikat (AS) semalam mengeluarkan satu garis panduan baharu yang melarang ejen-ejennya daripada melawat lokasi-lokasi tidak diketahui atau membawa orang asing ke bilik hotel mereka.
'Standard moral' yang berkuat kuasa serta-merta itu juga melarang anggota pasukan yang bertanggungjawab atas keselamatan presiden daripada meminum minuman keras sepuluh jam sebelum melapor diri untuk bertugas.
Malah, seorang penyelia daripada Pejabat Tanggungjawab Profesional akan menyertai pasukan terbabit dalam tugasan-tugasan luar.
Garis panduan itu dibuat selepas sekumpulan ejen Perkhidmatan Rahsia AS dan anggota tentera diarah pulang dari Cartagena, Colombia. Mereka berada di sana untuk memastikan aspek keselamatan untuk lawatan rasmi Presiden AS, Barack Obama.
Namun, mereka dituduh mabuk, mengunjungi sebuah kelab bogel dan membawa pelacur ke bilik masing-masing. Sehingga kini, seramai lapan orang ejen telah dipecat dan tiga yang lain dibebaskan daripada tuduhan salah laku.
Pihak berkuasa AS juga kini sedang menyiasat satu tuduhan baharu berkaitan salah laku yang berlaku di El Salvador tahun lalu. Sekumpulan ejen dikatakan membayar perkhidmatan di sebuah kelab bogel dan membawa pelacur ke bilik masing-masing, sebelum lawatan rasmi Obama ke sana. - AFP

No comments: