Pages

Sunday, April 29, 2012

Kes culik Etan, Madeleine berprofil tinggi

Berita Harian Online | Kes culik Etan, Madeleine berprofil tinggi:


Etan Patz (kiri) dan Madeleine McCann
Etan Patz (kiri) dan Madeleine McCann
Pihak berkuasa masih siasat kejadian 1979, 2007

LONDON: Pihak berkuasa di Amerika dan Britain masih meneruskan usaha mengesan kehilangan dua kanak-kanak mangsa culik walaupun hingga kini tiada petunjuk yang berjaya menjejaki kehilangan mereka.
Di Amerika minggu ini, pasukan forensik menggali sebuah bahagian bawah tanah sebuah bangunan beberapa blok daripada kediaman ibu bapa Etan Patz yang hilang dipercayai diculik 33 tahun lalu pada 25 Mei 1979.
Seramai 800,000 orang hilang setiap tahun, kebanyakannya ditemui selamat, 200,000 daripadanya diculik anggota keluarga, 58,000 lagi dilarikan orang tidak dikenali. - Pusat Kebangsaan Amerika Bagi Kanak-Kanak Hilang dan Mangsa Eksploitasi
Ketika kejadian, Etan dikatakan sedang berjalan bersendirian menuju ke sebuah stesen bas tidak jauh dari rumahnya untuk menuju ke sekolah. Dia tidak pernah ditemui sejak itu.

Kes Etan sudah melalui pelbagai peringkat penyiasatan sehinggalah ia dibuka semula minggu ini, Malangnya ibu bapa Etan kemudian diberitahu bahawa anggota forensik tidak menemui jejak Etan di kawasan itu.

Di Britain, polis menyiarkan imej Madeleine McCann yang hilang dari sebuah hotel di Portugal pada 2007 dan kini berusia sembilan tahun jika dia masih hidup.

Pihak berkuasa menjalankan penyiasatan terperinci selepas ibu bapa Madeileine, Gerry dan Kate McCann membuat rayuan kepada Perdana Menteri agar membantu mencari anak mereka yang hilang. 
Ibu bapa Madeileine sedang berkata bahawa polis Portugal gagal mengendalikan kes itu dan mengabaikan beberapa petunjuk penting ketika kejadian.

Jabatan Polis London menyatakan bahawa peluang untuk Madeileine ditemui hidup masih ada dan maklumat mengenainya sudah dihantar ke Portugal untuk membolehkan keputusan dibuat bagi membuka semula kes.

Kedua-dua kes dianggap berprofil tinggi berikutan kehilangan mereka tanpa jejak dan usaha mencari menemui jalan buntu.

Sementara itu Pusat Kebangsaan Amerika Bagi Kanak-Kanak Hilang dan Mangsa Eksploitasi menyatakan kira-kira 800,000 kanak-kanak di negara itu hilang setiap tahun.

“Ini bermakna seramai 2,000 orang hilang setiap hari, kebanyakannya ditemui selamat, tetapi 200,000 daripada diculik anggota keluarga manakala 58,000 lagi dilarikan orang asing. Seramai 115 kanak-kanak dilaporkan dibunuh, ditahan sebagai tebusan atau dijadikan milik penculiknya.

“Setiap hari beribu-ribu kes kanak-kanak diculik dilaporkan, manakala ibu bapa yang tinggal menunggu dalam kebimbangan,” kata pusat itu dalam satu kenyataan. – Agensi

No comments: