Pages

Monday, March 19, 2012

Perancis, ICC mahukan orang kanan Gadhafi

myMetro | Perancis, ICC mahukan orang kanan Gadhafi:NOUAKCHOTT (Mauritania): Perancis dan Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) meminta Nouackchott mengekstradisi bekas ketua perisik rejim Muammar Gaddafi, Abdullah Senussi.
Sumber berkata, buat pertama kali Mauritiana menerima dua permintaan dariapda dua pihak, dengan setiap satu dari Perancis pada kelmarin dan ICC (semalam).
“Kami belum menerima khabar dari Libya tetapi menunggu delegasi dari Majlis Peralihan Kebangsaan - yang kini berkuasa di Libya - untuk datang ke sini tetapi kami tidak diberitahu bila tarikhnya.

Libya berusaha untuk mengadili orang kanan bekas pemimpin Muammar yang juga dikehendaki oleh ICC untuk diadili di The Hague atas jenayah yang dilakukan ketika pemberontakan rakyat, tahun lalu.


Menteri Kehakiman, Ali Hmeida Ashur, berkata mahkamah mereka, terutama di Tripoli, mampu mengadili dengan baik dan mengikut standad antarabangsa.

Senussi ditahan malam Jumaat lalu di lapangan terbang antarabangsa Nouakchott ketika tiba menaiki pesawat biasa dari Casablanca di Maghribi dengan menggunakan pasport palsu Mali.

Sabtu lalu, jurucakap kerajaan Libya, Nasser al-Manaa, berkata ketua pendakwa raya menghantar permintaan ekstradisi kepada Mauritania melalui Interpol dan meminta Senussi dihantar kembali ke Tripoli.

Libya dan Mauritinia tidak ada perjanjian dua hala untuk ekstradisi, tetapi sumber diplomatik berkata negara itu mungkin bergantung kepada bantuan perjanjian kehakiman yang menghubungkan negara Liga Arab.

Senussi berhadapan waran tangkap antarabangsa selepas mahkamah di Paris menjatuh hukuman “in absentia” seumur hidup kerana terlibat dalam merancang nahas pesawat Perancis pada 1989 yang membunuh 170 orang.

Pesawat UTA itu dalam perjalanan dari Brazzaville ke Paris melalui N’Djamena apabila ia meletup pada 19 September, 1989 di Niger. - AFP

'via Blog this'

No comments: