Pages

Monday, March 19, 2012

Mimpi Rasulullah pada malam israq....

Daripada Abdul Rahman Bin Samurah RA berkata, Nabi Muhammad SAW bersabda:
Sesungguhnya aku telah mengalami mimpi-mimpi yang menakjubkan pada malam aku sebelum di Israqkan……..”
1- aku telah melihat salah seorang dari umatku didatangi oleh malaikat maut yang datang untuk mencabut nyawanya tetapi terhalang disebabkan amalanya yang taat kepada ibubapanya.

2 - aku melihat seorang dari umatku telah disediakan azab kubur untuk menyeksanya akan tetapi dia telah diselamatkan berkat wuduknya.

3 - aku melihat seorang umatku sedang dikerumuni syaitan pada saat sakaratulmaut akan tetapi dia telah diselamatkan oleh amalan zikrullah.

jika tidak mampu mengislamkan seorang kafir, bantulah saudaramu yang hampir meninggal dunia supaya mati dalam iman - bacakan ayat-ayat alquran disamping orang yang nazak tadi dan bisikkan kalimah2 suci supaya dia terhindar dari hasutan syaitan yang ingin menyesatkan.

4- aku melihat bagaimana umatku diseret oleh malaikat azab tetapi solatnya telah melepaskannya dari siksaan tersebut.

5- aku melihat umatku ditimpa dahaga yang amat sangat, setiap kali ia mendatangi satu telaga dia dihalang dari meminumnya dan ketika itu datanglah puasanya menyelamatkannya dengan memberinya minum sehingga puas.

6- aku melihat umatku sedang menepis-nepis percikan api neraka ke mukanya maka segeralah menjelma pahala sedekahnya lalu menabiri wajahnya.

7- aku melihat umatku sedang diseret oleh malaikat zabaniah, menyiksanya kemerata tempat maka datanglah pahala amal makruf nahi mungkar menyelamatkannya.

8- aku melihat seorang umatku sedang meniti titian sirat dalam keadaan tubuhnya terketar-ketar maka datanglah pahala berbaik sangka kepada Allah lalu mententeramkannya dan menyelamatkannya.

9- aku melihat seorang umatku terangkat timbangannya maka menjelmalah anak-anaknya yang mati kecil lalu menekan timbangan hingga menjadi berat.

3 orang anak mati kecil, ibubapanya dijamin masuk syurga dan kematian itu disebabkan oleh takdir allah

10- aku melihat seorang dari umatku berada dalam keadaan gelap gelita dan teraba-raba tiba-tiba datanglah pahala haji dan umrahnya yang akan mengeluarkannya dari kegelapan kepada tempat yang terang benderang.

No comments: