Pages

Tuesday, March 27, 2012

Keluarga Osama mungkin dipenjara

Berita Harian Online | Keluarga Osama mungkin dipenjara:
ISLAMABAD: Mahkamah Pakistan akan mendakwa lima anggota keluarga Osama bin Laden kerana memasuki dan menetap di negara itu secara haram, kata peguam mereka semalam. 

Keluarga pemimpin al-Qaeda itu berada dalam tahanan Pakistan sejak Mei lalu, apabila komando Amerika Syarikat menyerbu sebuah rumah di bandar Abbottabad dan menembak mati Osama.
Pakistan berang dengan serbuan itu kerana tidak dimaklumkan terlebih dulu. Pegawai menegaskan mereka tidak tahu Osama tinggal di situ tetapi Amerika tidak menemui bukti komando mereka mengetahuinya.
Peguam mereka, Mohammad Amir berkata, Mahkamah akan mendakwa tiga balu Osama dan dua anak perempuannya 2 April ini apabila keterangan terhadap mereka disambung. 

“Mahkamah sudah memberikan kelima-lima wanita berkenaan salinan kes dan bukti terhadap mereka semalam,” katanya. 

Pakar perundangan Pakistan berkata, hukuman maksimum yang bakal diterima mereka ialah lima tahun penjara. Osama dan isterinya tinggal bersama lapan orang anak dan tiga pekerja di Abbottabad. 

Menteri Dalam Negeri Pakistan, Rehman Malik, sebelum itu berkata kanak- kanak yang tidak terbabit dalam kes itu bebas meninggalkan Pakistan atau tinggal bersama ibu mereka sepanjang tempoh perbicaraan. 

Salah seorang balu Osama diketahui berasal dari Yaman dan seorang lagi dari Arab Saudi. Kerakyatan seorang lagi balunya tidak diketahui. 

Salah seorang saudara dilaporkan melawat Pakistan baru-baru ini untuk menggesa pihak berkuasa membenarkan mereka meninggalkan negara itu tetapi usaha itu gagal. – AP

'via Blog this'

No comments: