Pages

Tuesday, March 27, 2012

Ahli sains temui ‘raja tebuan’ di Sulawesi

Berita Harian Online | Ahli sains temui ‘raja tebuan’ di Sulawesi:
MAKASSAR: Sekumpulan saintis berjaya menemui satu spesies terbaru di kawasan pergunungan Mekongga di tenggara Sulawesi, sejenis serangga yang besar dan menakutkan yang digelar sebagai ‘raja tebuan’. 

Spesies ini juga dikenali ‘tebuan naga komodo’ tebuan jantan kumpulan ini dikatakan mampu bersaiz lebih tiga sentimeter atau boleh membesarkan rahang lebih panjang daripada kaki depannya dan berbentuk seperti sabit.
Tebuan dibe terbabit, Megalara garuda dinamakan sempena simbol kebangsaan Indonesia, garuda iaitu sejenis hidupan mistik seperti burung.
Seorang profesor entomologi, di Universiti California di Davis, Lynn Kimsey dan Michael Ohl dari Muzium fur Naturkunde di Berlin menyiarkan penemuan bersama mereka itu dalam ZooKeys, sebuah jurnal bagi biodiversiti. 

“Rahangnya terlalu besar hingga menutup sebelah kepala. Apabila rahang dibuka, ia sebenarnya lebih panjang daripada kaki hadapan lebah jantan,” kata Kimsey kepada penerbitan UC Davis selepas ekspedisi yang menemui lebah gergasi itu. 

Kimsey berkata buat pertama kalinya beliau melihat spesies itu, di mana beliau tidak pernah melihatnya sebelum ini. 

“Saya tidak pernah melihat spesis lain seperti Dalara ini,” katanya. 
“Kami tidak tahu apa-apa mengenai biologi tebuan ini. Mereka hanya dikenali dari Sulawesi tenggara.” 

Penyelidik berkenaan meramalkan bahawa rahang besar itu boleh memainkan peranan penting dalam pertahanan dan reproduksi. 

Sebagai tambahan, beliau berkata rahang tebuan terlalu besar untuk mencengkam badan lebah betina dan memegangnya ketika mengawan. – Agensi

'via Blog this'

No comments: