Pages

Wednesday, February 1, 2012

Mahmoud rasmi saluran televisyen terbaru berbahasa Sepanyol

TEHERAN: Presiden Mahmoud Ahmadinejad semalam melancarkan secara rasmi saluran berita berbahasa asing terbaru Iran yang menyasarkan penutur bahasa Sepanyol di seluruh dunia.

Mengadakan siaran 24 jam sehari, saluran HispanTV itu merancang “berhubung dengan jutaan penonton di Amerika Latin, Amerika Syarikat dan Eropah.


Saluran itu berikrar untuk mengamalkan ketelusan dalam programnya usaha mereka memperkenalkan realiti kebudayaan Iran, Timur Tengah dan Amerika Latin.

Ia menyertai saluran Press TV yang bersiaran menggunakan bahasa Inggeris tetapi operatornya di London kehilangan lesen pada Januari lalu atas alasan, kandungan editorialnya dikawal dari Teheran.


Selain Press TV dan Hispan TV, Iran juga membiayai saluran berbahasa Arab, al-Alam, dan tiga lagi saluran yang menawarkan program berbahasa Turki, Perancis dan Urdu.


Ketika di hujung ucapannya, Mahmoud mengakhiri perasmian itu dengan kata-kata: “Viva Espa�a, viva America Latina.” Menurut Teheran, siaran berbahasa asing itu bertujuan menangkis laporan berat sebelah ke atas Iran, terutama dari media Barat dan Arab. - AFPmyMetro | Mahmoud rasmi saluran televisyen terbaru berbahasa Sepanyol:

'via Blog this'

No comments: