Pages

Wednesday, February 1, 2012

Bapa, ibu tiri kurung anak 9 tahun didakwa

BAITULMAQDIS: Pejabat Pendakwa Raya di Wilayah Tel Aviv semalam, memfailkan tuduhan ke atas pasangan Arab-Israel kerana mengurung anak mereka selama sembilan tahun.
Menurut dakwaan yang dibuat di Mahkamah Daerah Petah Tikva, ayah dan ibu tirinya, mengurung gadis yang berusia 20 tahun itu di dalam bilik mandi atau bilik kecil dalam tiga rumah yang berbeza di Tebing Barat.

Mereka dikatakan pertama kali mengurung gadis itu ketika usianya 11 tahun dan hanya dibenarkan keluar pada waktu malam untuk membersihkan rumah, membasuh pakaian dan memasak.

Bapanya didakwa memukul gadis itu dan kadang-kadang dibuat atas dorongan isterinya.

Pasangan itu juga dikatakan menggalakkan gadis itu untuk membunuh diri, malah berkata dia perlu menggunakan pisau cukur ayahnya untuk berbuat demikian.

Kedua-duanya akan didakwa kerana mendera kanak-kanak, mengurung dan percubaan mendesak seseorang untuk membunuh diri.

Bapa gadis itu ditahan oleh pasukan keselamatan Palestin di bandar Qalqilya di Tebing Barat, awal bulan ini.

Jurucakap pasukan keselamatan berkata, lelaki itu “membuat keputusan mengurung anaknya kerana bimbang menjadi mangsa penderaan seksual.”

Gadis itu dihantar ke khidmat sosial Palestin dan kemudian diserahkan kepada ibu kandungnya, seorang warga Palestin yang tingga di Tebing Barat dan bercerai dengan bapa anaknya beberapa tahun lalu.

Ibu tiri gadis itu ditahan di Israel. - AFPmyMetro | Bapa, ibu tiri kurung anak 9 tahun didakwa:

'via Blog this'

No comments: