Pages

Wednesday, February 8, 2012

India bakal haram talak 3




2012/02/08

Rang undang-undang akan dibentang di parlimen dalam tempoh terdekat

NEW DELHI: India semakin hampir untuk meluluskan Undang-Undang Peribadi Islam yang antaranya mengharamkan talak tiga dijatuhkan sekali gus dan mengetatkan poligami.
Ia akan dibentangkan di Parlimen untuk pindaan dan penduduk Islam akan lebih memahami apa yang sebenarnya diberikan oleh agama tetapi dinafikan oleh sebahagian ulama sejak berkurun dulu.
“Usaha mengkanunkan undang-undang peribadi amat diperlukan. Kami bukan membawa undang-undang baru tetapi cuma menegaskan apa yang dibawa oleh al-Quran kepada lelaki dan wanita,” kata penulis dan aktivis Islam terkenal, Asghar Ali Engineer dari Pusat Kajian Kemasyarakatan dan Sekularisme.

Sementara sarjana dari Institut Pengajian Islam di Mumbai, Qutub Jehan Kidwai, pula menegaskan tiada tempat untuk talak tiga dijatuhkan sekali gus dan amalan itu perlu dihapuskan.

Kumpulan sarjana berkenaan juga merumuskan poligami mesti diperketatkan.

“Asas ajaran Islam adalah monogami. Ramai pejuang terbunuh dalam Perang Uhud dan ketika itu ramai balu dan anak yatim di negara Arab. Ketika membolehkan lelaki berkahwin sehingga empat, al-Quran dengan jelas menyatakan lelaki tidak dapat berlaku adil dan perlu mengahwini seorang wanita saja,” kata pesara hakim dari Kerala, Shamsuddin.
Dokumen deraf itu juga menjadikan pendaftaran perkahwinan wajib dilakukan. Ia meminta kerajaan melantik pendaftar nikah untuk tujuan itu. Keizinan pengantin perempuan wajib diperoleh sebelum urusan nikah dijalankan dan usia minimum pengantin perempuan adalah 18 tahun dan 21 tahun untuk pengantin lelaki. – Agensi Berita Harian Online | India bakal haram talak 3:

'via Blog this'

No comments: