Pages

Sunday, November 20, 2011

Seksa duduk rumah 'popular' pencuri


BAHAGIAN dalam rumah Esah yang rosak teruk selepas disyaki diceroboh sebelum dibakar.


SEMENYIH – Sebuah keluarga di Bandar Tasik Kesuma, Beranang di sini hidup dalam keadaan tidak tenteram apabila rumah teres satu tingkat milik mereka dipecah masuk pencuri bukan sekali dua tetapi sebanyak lapan kali sejak mereka menghuni kediaman itu pada tahun 1999.

Perbuatan jahat itu mencapai kemuncaknya awal pagi semalam apabila rumah tersebut bukan sahaja diceroboh untuk kali kelapan malah turut dibakar awal pagi ketika keluarga malang itu bermalam di tempat lain.

Pemilik rumah tersebut, Esah Ahmad, 57, mendakwa, dia mengetahui kejadian malang itu pada pukul 2.28 pagi semalam apabila telefon bimbitnya berbunyi selepas menerima isyarat kecemasan daripada alat penggera yang dipasang sejak dua tahun lalu.

Menurut Esah, ketika kejadian, dia bersama suami, Md. Nasir Ahmad, 60, serta anak-anaknya berada di rumah adiknya di Ampang.

“Sebaik saya menerima panggilan telefon daripada rumah (yang disambung pada alat penggera), saya mula rasa tak sedap hati.

“Saya cuba menghubungi semula nombor telefon rumah malangnya talian itu gagal dihubungi semula,” katanya ketika ditemui di rumahnya di sini semalam.

Pengurus operasi syarikat swasta itu memberitahu, dia mengambil keputusan pulang ke rumahnya untuk mengetahui keadaan sebenar tetapi terkejut apabila terhidu bau asap dari luar rumah.

“Bila saya buka pintu rumah, asap tebal keluar.

“Kami cuba padam api, malangnya asap semakin tebal menyebabkan usaha kami terbantut,” katanya yang menghubungi pihak bomba untuk tindakan lanjut.

Katanya, alat penyahkod bagi sistem penggera rumahnya yang diletakkan dalam bilik tidur utama dan ruang tamu turut lesap.

Sistem penggera itu canggih kerana mampu mengesan dan memberi amaran jika ada objek seberat 40 kilogram dan ke atas berada di atas bumbung rumah.

Mangsa sekeluarga mendiami rumah teres tersebut sejak 12 tahun lalu dan kali terakhir rumah itu dipecah masuk penceroboh adalah pada tahun 2009.

Beliau percaya suspek mengumpil pintu dan tingkap sebelum melarikan barang berharga seperti perkakas elektrik termasuk televisyen.

“Selepas kejadian samun dulu, saya sudah serik untuk membeli peralatan elektrik yang mahal kerana tahu ia akan dicuri.

“Bukan sahaja barang dalam rumah, malah ukiran besi pada pagar rumah turut lesap,” katanya yang bekerja di ibu negara, kira-kira 36 kilometer dari situ.

Ekoran kejadian semalam, mangsa membuat laporan di Balai Polis Semenyih.

Esah mengaku, demi mengelak rumahnya daripada terus menjadi sasaran pencuri, dia dan suami terpaksa mengeluarkan duit poket sendiri sebanyak RM90 setiap bulan untuk mengupah orang memotong rumput di rumah jirannya yang kosong.

“Saya juga ada memesan pagar untuk dipasang di rumah jiran itu dengan harapan penjenayah menyangka rumah itu berpenghuni,” katanya.

Untuk sementara waktu, Esah akan membawa keluarganya menumpang di rumah anak sulungnya di ibu negara.

Biarpun nasib malang mereka kerap bertimpa, dia tidak bercadang untuk menjual rumah tersebut.

“Anak-anak saya sukakan rumah ini dan menghabiskan cuti hujung minggu mereka di sini,” katanya.

Kes seumpama itu bukan yang pertama di kawasan berkenaan, malah pada 23 Oktober lalu, rumah banglo milik seorang juruterbang Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang terletak kira-kira satu kilometer dari rumah Esah telah dipecah masuk dan dibakar mengakibatkan kerugian sebanyak RM500,000.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ab. Rashid Ab. Wahab ketika dihubungi mengesahkan perkara itu dan sedang menyiasat punca kejadian.

Kosmo! Online - Negara:

'via Blog this'

No comments: