Pages

Monday, November 14, 2011

Krisis hutang Eropah merebak ke Perancis



PRESIDEN NICOLAS SARKOZY berucap merasmikan Muzium Perang Dunia Pertama di Paris Jumaat lalu.


PARIS - Presiden Nicolas Sarkozy belum bersedia untuk mengakuinya tetapi para pemimpin Perancis mula bimbang negara berkenaan ditimpa krisis hutang Eropah yang merebak dari Greece dan Itali.

Kebimbangan tersebut menyusul selepas firma penarafan antarabangsa Standard & Poor menurunkan nilai kredit Perancis pada Khamis lalu sebelum menarik semula penarafan tersebut.

Namun, insiden tersebut di samping beberapa petanda lain sudah cukup untuk mencetuskan kebimbangan dalam kalangan pemimpin Perancis bahawa negara kuasa besar itu kini diambang kemelesetan ekonomi.

Pada minggu lalu, para pelabur mula meminggirkan Perancis dengan melabur di negara-negara yang memiliki suasana ekonomi yang lebih kukuh.

"Selepas Greece dan Itali, kini Perancis?" lapor akhbar tempatan, Le Monde pada Jumaat lalu.

Menurut akhbar berkenaan, Perancis kini memiliki hutang mencecah 1.7 trilion euro (RM7.3 trilion) dengan Itali pula menanggung hutang berjumlah 1.9 trilion euro (RM8.2 trilion).

Hutang kedua-dua negara itu, kata Le Monde, adalah jauh lebih tinggi daripada pelan penyelamatan ekonomi yang mampu ditawarkan oleh Kesatuan Eropah (EU).

Pada minggu lalu, Sarkozy berjanji untuk melaksanakan langkah-langkah penjimatan buat kali kedua tetapi ia gagal meyakinkan ibu pejabat EU di Brussels.

Para pelabur juga sangsi dengan inisiatif Sarkozy manakala beberapa pakar ekonomi menyatakan, negara berkenaan sudah dilanda krisis hutang. - AFPKosmo! Online - Dunia:

'via Blog this'

No comments: