Pages

Saturday, October 29, 2011

Pekerja Thailand dibenar bekerja di Jepun




GAMBAR yang dirakam dari udara ini menunjukkan ratusan kereta ditenggelami air di kilang milik Honda di Ayutthaya, utara Bangkok pada awal Oktober lalu. - AFP


TOKYO - Tokyo dijangka membenarkan beribu-ribu pekerja Thailand yang digaji oleh oleh syarikat-syarikat Jepun dan terjejas akibat banjir besar yang melanda Thailand untuk datang bekerja di Jepun.
Berpuluh-puluh syarikat Jepun di Thailand terpaksa memberhentikan produksi berikutan banjir telah memusnahkan kilang mereka, selain menjejaskan rangkaian bekalan produk.
Kesan yang dialami gergasi automotif Jepun seperti Toyota dan Honda nyata membimbangkan pentadbiran Tokyo.
"Jepun akan menerima pekerja Thailand berdasarkan kepada syarat-syarat tertentu. Misalnya, syarikat perlu memastikan mereka akan kembali semula ke Thailand," kata Ketua Setiausaha Kabinet Jepun, Osamu Fujimura.
Para pekerja itu akan dibenarkan untuk tinggal di Jepun selama enam bulan. Keputusan tersebut diambil selepas kerajaan menerima permintaan daripada syarikat Jepun yang cuba untuk mengurangkan kerugian di Thailand dengan meningkatkan pengeluaran di Jepun.
"Kemusnahan akibat banjir menerusi impaknya kepada rantaian bekalan mengakibatkan kesan serius bukan sahaja kepada ekonomi Jepun, malah aktiviti ekonomi semua ahli anggota negara ASEAN," tambah Fujimura. - AFP

No comments: