Pages

Saturday, October 29, 2011

NATO tetap tamatkan misi di Libya lusa



2011/10/29

BRUSSELS: Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) secara rasmi memutuskan untuk menamatkan misi tujuh bulannya di Libya pada 31 Oktober ini, kata diplomat semalam, walaupun menerima desakan daripada kerajaan baru
negara itu supaya rondaan udara diteruskan sehingga akhir tahun ini.
Pesawat tempur NATO akan mengakhiri misi Isnin ini selepas terbang lebih 26,000 operasi tentera dan mengebom hampir 6,000 sasaran dalam operasi yang membantu pemberontak menumbangkan pemerintahan bekas pemimpin negara itu, Muammar Gaddafi. Duta NATO yang mengadakan pertemuan di Brussels bersetuju sebulat suara untuk menamatkan Operasi Bersepadu (OUP) pada 31 Oktober, kata diplomat berkenaan yang enggan dikenali.


Pakatan itu membuat keputusan awal minggu lalu untuk menamatkan operasi pada 31 Oktober selepas menilai penduduk awam selamat daripada serangan berikutan kematian Gaddafi dan kejatuhan Sirte.

Keputusan rasmi semalam dibuat sehari selepas Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) sebulat suara mengundi menamatkan mandat yang membo-
lehkan tindakan ketenteraan dilakukan di Libya bermula jam 11.59
malam waktu Libya pada 31 Oktober.
Setiausaha Luar Britain, William Hague, berkata keputusan PBB menunjukkan negara itu memasuki era baru tetapi pemimpin sementara Libya, Mustafa Abdel Jalil, memberi amaran Rabu lalu golongan yang setia kepada Gaddafi masih memberikan ancaman.

Resolusi itu, kata Hague kelmarin, adalah satu lagi batu loncatan penting ke arah masa depan Libya yang aman dan demokratik.

Operasi itu menyebabkan PBB berdepan perbalahan, dengan Russia, China, Brazil, India dan Afrika Selatan menuduh NATO melanggar mandat.

Pakatan Barat kini melihat bagaimana mereka dapat membantu rejim baru Libya.
Setiausaha Agung NATO, Anders Fogh Rasmussen, menawarkan untuk membantu pemimpin baru negara itu memperbaharui sektor keselamatan tetapi ia berulang kali mengenepikan hasrat menghantar tenteranya. – AFP 

No comments: