Pages

Saturday, October 15, 2011

Belaian cinta

myMetro | Belaian cinta:

KENANGAN ...Ismail menunjukkan gambar perahu besar  satu ketika dahulu  tempatnya mencari rezeki.
KENANGAN ...Ismail menunjukkan gambar perahu besar satu ketika dahulu tempatnya mencari rezeki.



KUALA TERENGGANU: “Kami tiada apa-apa rahsia istimewa kecuali kalau bergaduh, kedua-dua pihak perlu menunggu sama ada hati saya atau isteri sudah sejuk terlebih dulu, barulah kami berbincang menyelesaikan perselisihan faham dengan mengenepikan segala rasa ego,” kata Ismail Abas, 94.
Warga emas itu berkata demikian ketika mendedahkan tip kejayaannya mengekalkan perkahwinannya yang kini mencecah 74 tahun.
Di saat statistik perceraian di negeri ini berada pada tahap membimbangkan berikutan 1,454 permohonan cerai diterima Jabatan Kehakiman Syariah Terengganu (JKST) tahun lalu, Ismail dan pasangannya, Wan Chik Wan Yahya, 87, hidup harmoni sejak mereka diijabkabulkan pada 1937 meskipun tidak pernah bercinta sebelum berkahwin berikutan pernikahan berkenaan diatur keluarga masing-masing.

Malah, Ismail tidak pernah terlintas untuk mencari wanita lain sepanjang perkahwinannya meskipun pada satu ketika dia sering meninggalkan Wan Chik kerana bekerja sebagai pelayar perahu besar yang menghantar dan mengambil barang dagangan hingga ke Singapura.

“Hati isteri perlu dijaga. Sekiranya tak mampu berpoligami buat apa hendak cari yang lain, cukuplah dengan seorang saja.
'via Blog this'

No comments: