Pages

Saturday, August 20, 2011

Penjara jika enggan buka burqa

SEORANG wanita  Muslim memakai  burqa ketika  beli-belah  di sebuah pasar raya di  Sydney, Australia.
SEORANG wanita Muslim memakai burqa ketika beli-belah di sebuah pasar raya di Sydney, Australia.

Australia denda pemandu wanita tak tanggal niqab jika diarah polis

SYDNEY: Pihak berkuasa Australia semalam berkata pengguna jalan raya yang enggan membuka penutup muka seperti burqa, topi keledar dan topeng selepas polis, boleh dikenakan hukuman penjara sehingga setahun.
Di bawah undang-undang pindaan di New South Wales, polis akan meminta pemandu menanggalkan topi keledar, topeng, niqab yang menutup muka dan burqa.
Enggan berbuat demikian boleh dikenakan denda A$220 (RM681.21), namun dalam kebanyakan kes serius boleh menyebabkan mereka dipenjara hingga setahun dan denda A$5,500 (RM15,477.97).

“Penduduk hanya diminta membuka penutup muka untuk mengenal pasti identiti mereka,” kata Perdana Menteri New South Waltes, Barry O’Farrell.

“Mereka yang mahu dikenal pasti secara persendirian atas alasan budaya dan agama boleh meminta untuk pergi ke balai polis.”

Perubahan itu yang akan diperkenalkan ke parlimen minggu depan, juga memberi kerajaan kuasa untuk meminta menanggalkan penutup muka di mahkamah sambil pelawat ke penjara juga diminta mengeluarkan mana-mana penutup yang menghalang pengenalan identiti mereka.
Mereka yang enggan boleh dikenakan denda sehingga A$550 (RM1,700.63).

“Saya menghormati setiap aspek agama dan kepercayaan berbeza namun apabila ia membabitkan penguatkuasaan undang-undang, polis perlu diberi kuasa mencukupi untuk mengenal pasti identiti,” kata O’Farrell dalam satu kenyataan.

Perubahan itu diikuti kes terbaru seorang wanita Islam dilepaskan apabila seorang majistret memutuskan dia tidak dapat dikenal pasti secara positif kerana memakai burqa. – Agensi , bharian

No comments: