Pages

Wednesday, August 24, 2011

Pemberontak masuk perangkap





2011/08/24

SAIF  memberi isyarat ‘V’ tanda   kemenangan selepas bertemu dengan penyokongnya di Tripoli, semalam.
SAIF memberi isyarat ‘V’ tanda kemenangan selepas bertemu dengan penyokongnya di Tripoli, semalam.
Anak Gaddafi temui penyokong di Tripoli bukti tidak ditahan musuh

TRIPOLI: Anak Muammar Gaddafi, yang didakwa pemberontak berjaya ditahan, melakukan kemunculan mengejutkan bersama-sama penyokongnya tengah malam kelmarin dan menyeru golongan masih setia kepada pemimpin Libya itu supaya menentang pemberontak yang berkata mereka berjaya menawan hampir keseluruhan ibu kota Libya itu.

Saif al-Islam, yang dilihat sebagai pewaris bapanya, melawat hotel Tripoli yang menjadi penginapan wartawan asing untuk mengisytiharkan kemenangan kerajaan dalam pertempuran dengan pemberontak.
Dia membawa wartawan ke kubu kuat bapanya, Bab al-Aziziyah. Rakaman televisyen menunjukkan Saif tersenyum, melambai dan bersalaman dengan penyokongnya, selain mengangkat tangan dan membuat isyarat ‘V’ sebagai tanda kemenangan.
“Kami sekat pemberontak. Ia perangkap. Kami susahkan mereka, jadi kami menang. Angkat senjata hari ini, angkat senjata hari ini. Insya-Allah kita akan serang tikus hari ini,” kata Saif kepada penyokong setianya yang menanti untuk diberikan senjata.

Penangkapan Saif dilaporkan pemberontak dan Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICJ) di The Hague dan penampilannya di depan media asing menimbulkan persoalan mengenai kredibiliti pemberontak.

Katanya, Tripoli masih dalam kawalan kerajaan dan tidak peduli mengenai waran tangkap dikeluarkan ICJ yang mahukan dia dan bapanya kerana melakukan jenayah kemanusiaan.

Gaddafi sendiri tidak kelihatan di khalayak ramai selama beberapa minggu sebelum pemberontak tiba di ibu kota itu hujung minggu lalu. 
Turut melakukan pemberontak ialah seorang lagi anak Gaddafi yang dikatakan berada dalam tahanan mereka, Mohammed, berjaya melepaskan diri daripada tahanan.

Selain itu, apabila ditanya sama ada bapanya selamat dan sihat di Tripoli, Saif memberitahu wartawan: ‘Sudah tentu.’

Pemimpin dunia mendesak Gaddafi, 69, menyerah diri untuk mengelakkan lebih banyak pertumpahan darah dan merayu peralihan kuasa secara teratur, ketika pertempuran selama enam bulan untuk mengambil alih kawalan ke atas negara pengeluar minyak di Afrika Utara itu sudah memasuki peringkat akhir.

Pemberontak menawan Tripoli dua hari lalu yang diatur dengan kebangkitan penduduk bandar raya itu sendiri. 

Penduduk yang membanjiri jalan raya Ahad lalu untuk meraikan kejatuhan kepemimpinan diktator, berada dalam rumah ketika tembakan mesingan dan letupan 
menandakannya pertempuran paling hebat dalam kebangkitan di dunia Arab yang membentuk semula politik serantau. – Reuters , bharian

No comments: