Pages

Sunday, August 14, 2011

Model perosak

SHONOLA...dihukum penjara enam bulan bersama adik dan rakannya kerana bersalah memecah masuk pasar raya di Croydon.
SHONOLA...dihukum penjara enam bulan bersama adik dan rakannya kerana bersalah memecah masuk pasar raya di Croydon.
LONDON: Rusuhan melanda beberapa bandar di England beberapa hari lalu menampakkan kemunculan watak baru sebagai dalang penjarah harta awam.
Jika biasanya perusuh terdiri daripada ahli kumpulan samseng atau penjenayah, kali ini ia turut membabitkan remaja yang pada zahirnya tidak ganas.

Antara individu yang berjaya ditahan ialah model wanita berusia 22 tahun dan dua remaja perempuan.

Model itu, Shonola Smith, kelihatan menyeka air matanya ketika hakim menjatuhi hukuman penjara enam bulan kerana memecah masuk pasar raya di Croydon.

Dia ditangkap bersama adiknya, Alicia, dan rakan mereka Donness Bissessar, 22, ketika polis menyerbu bangunan itu malam Isnin.

Ketika ditahan, Alicia membawa 10 bungkusan gula-gula getah yang dicurinya dari sebuah kedai serbaneka berhampiran.


Ketiga-tiga mereka tidak pernah disabitkan dengan sebarang kesalahan sebelum ini dan hakim mengarahkan mereka dipenjara enam bulan atas tuduhan menceroboh pasar raya dengan niat mencuri. Hakim, Robert Hunter, berkata ia satu tragedi apabila seseorang yang memiliki perwatakan baik dan berpelajaran akhirnya dipenjara atas kesalahan jenayah.“Bagaimanapun, saya tak boleh mengabaikan hakikat bahawa kamu menyebabkan kerugian kepada perniagaan dan penduduk setempat.Perbuatan kamu sangat serius dan hanya hukuman penjara layak untuknya. Mudah-mudahan ia menjadi pengajaran kepada yang lain,” katanya.Sementara itu, Hollie Bentley, 19 berdepan hukuman penjara kerana menggunakan Facebook menghasut orang ramai memulakan rusuhan.Hollie didakwa mengepos catatan “Siapa mahu?” di status Facebook miliknya.Walaupun tiada rusuhan berlaku di tempatnya di Wakefield, Yorkshire Barat, Hollie tetap ditahan kerana disyaki menggalakkan orang ramai mengganas.>Remaja kedua baru berusia 14 tahun dan berdepan empat tuduhan mencuri pakaian, cakera padat, dan minyak wangi dari beberapa pasar raya sekitar London.Dia kini diikat jamin sementara menunggu perbicaraan tidak lama lagi. - DM, hmetro

No comments: