Pages

Sunday, August 14, 2011

Duta Olimpik, model antara perusuh

Demonstrasi ganas dedah penjenayah di sebalik topeng warga kota elit
Foto
PENDUDUK Greater Manchester lalu dekat papan iklan polis menyuruh mereka memaklumkan identiti suspek penjenayah ketika rusuhan di bandar itu.

LONDON: Seramai 700 sudah didakwa manakala 1,900 lagi ditahan kerana melakukan rusuhan dan mencuri selain merosakkan harta benda awam selepas protes terhadap kematian seorang lelaki kulit hitam yang ditembak mati polis bertukar ganas, Sabtu lalu.
Antara yang didakwa termasuk Duta Olimpik Britain, Chelsea Ives, 18, yang dituduh mencuri, berkelakuan ganas dan membaling batu ke arah polis ketika rusuhan meletus di utara London, Ahad lalu.
Akhbar melaporkan, ibu bapanya mengecam anak mereka antara perusuh di televisyen dan menyerahkannya kepada pihak berkuasa. Dia ditahan untuk dihadapkan ke mahkamah, Rabu depan.

Dalam kes lain, seorang model menitiskan air mata di mahkamah selepas dihukum penjara enam bulan kerana cuba mencuri barangan sebuah pasar raya ketika rusuhan. 

Shonola Smith, 22, ditahan di luar Argos di Croydon bersama kakaknya, Alicia dan rakan mereka, Donness Bissessar, 22.

Mereka mengaku masuk ke kedai itu untuk mencuri, malam Isnin lalu. Alicia dan Bissessar dikenakan hukuman sama. 
Orang lain yang turut menghadapi pendakwaan termasuk seorang kanak-kanak lelaki berusia 11 tahun, penari balet yang masih remaja dan pelajar universiti.

Seorang graduan universiti, Natasha Reid, 24, turut mengaku mencuri televisyen di sebuah kedai elektronik dan menyerah diri kerana tidak dapat tidur akibat rasa bersalah, kata peguamnya.

Datuk Bandar London, Boris Johnson, berkata hukuman dikenakan ke atas semua tertuduh setimpal dengan kesalahan mereka.

“Inilah yang mahu dilihat penduduk London,” katanya.

Sementara itu, ribuan anggota polis berkawal sebagai langkah berjaga-jaga di kota utama Britain.

Ratusan kedai dipecah masuk dan dicuri, bangunan dibakar dan lima orang terbunuh dalam kekacauan terburuk negara itu sejak beberapa dekad lalu.

Ia sebagai menjawab pandangan Perdana Menteri, David Cameron bahawa anggota keselamatan mulanya gagal mengawal perusuh atas alasan ‘terlalu sedikit anggota polis ditempatkan di tempat awam dan taktik digunakan gagal.’

Keadaan terkawal mulai Selasa apabila 16,000 anggota polis mula berkawal di London, tiga kali ganda daripada malam sebelumnya.

Parlimen Britain kembali bersidang bagi perdebatan kecemasan kekacauan itu, Khamis lalu dengan Cameron menjanjikan pihak berkuasa menggunakan undang-undang bagi menyekat masalah berulang. – AP 

No comments: