Pages

Friday, August 19, 2011

Fanatik Kristian Norway bina bom lebih besar




Polis Norway mengiringi Anders Behring Breivik (kanan) ke Pulau Utoeya pada 13 Ogos lalu. - REUTERs


OSLO 18 Ogos - Fanatik Kristian bersenjata yang mengaku melakukan serangan berkembar di Norway, Anders Behring Breivik, 32, membina bom lebih besar berbanding yang digunakan semasa letupan di kompleks pentadbiran daerah Oslo pada 22 Julai lalu, lapor stesen NRKsemalam.
Memetik sumber ketenteraan yang enggan dikenali, NRK melaporkan bom seberat satu hingga 1.5 tan dan sedia untuk diletupkan itu ditemui di ladang yang disewa Breivik, kira-kira 140 kilometer di utara Oslo.
Laporan tersebut turut membandingkan penemuan bom itu dengan letupan bom kereta yang digunakan semasa hari serangan di pekarangan pejabat kerajaan di Oslo yang mengorbankan lapan nyawa.
Menurut pakar, bom pada hari serangan hanya seberat 950 gram.
Jurucakap polis Oslo, Roar Hanssen di Twitter berkata, turut ditemui di ladang tersebut adalah baja telah diubah suai dalam kuantiti yang banyak.
Polis pada 27 Julai lalu menyatakan, pihaknya telah memusnahkan bahan letupan yang disimpan di sebuah ladang terpencil, tetapi tidak memperincikan kuantiti dan keadaan bom semasa ditemui.
Breivik, pengganas Kristian yang merancang serangan itu selama bertahun-tahun, menyewa ladang terbabit beberapa bulan sebelum serangan dilancarkan, kononnya untuk menanam sayur-sayuran. - AFP, UTUSAN

No comments: