Pages

Monday, July 25, 2011

Terseksa lihat anak meronta


SYAFIQ HAIKAL dan adiknya akan berada di HKL dua minggu lagi.


KUALA LUMPUR – “Saya terseksa tengok anak-anak meronta kesakitan apabila jururawat mencuci luka mereka.” Begitulah rintihan seorang ibu, Ruhasimah Julaili, 33, yang tidak sanggup melihat derita kedua-dua anaknya, Shafiq Aiman Mat Safar Zaidi, 10, dan Syafiq Haikal, 13, ketika jururawat membuang kulit mati serta mencuci luka akibat kecederaan akibat disimbah asid Selasa lalu. Cerita beliau, adakalanya dia terpaksa mengalihkan pandangan kerana tidak sanggup melihat keadaan anaknya yang mengerang kesakitan setiap kali proses membersih luka tersebut.

“Shafiq Aiman, meronta-ronta sehingga kakinya terangkat menahan kesakitan dan melarang tindakan jururawat membersihkan kulitnya. “Kesakitan yang dialami mereka sukar saya gambarkan, sehinggakan Syafiq Haikal demam selepas selesai mencuci luka pagi tadi,” katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam. Ruhasimah memberitahu, doktor pakar bedah plastik akan membuat pemeriksaan terhadap status kecederaan kulit yang dialami oleh kedua-dua anaknya pada Selasa ini sebelum menentukan sama ada mereka perlu menjalani pembedahan plastik atau tidak.

Menurutnya, kedua-dua anaknya itu dijangka berada di HKL sekurang-kurangnya dua minggu lagi. “Para doktor sedang mengenal pasti jenis cecair digunakan suspek yang menyebabkan kawasan kulit yang terkena simbahan itu bertukar serta-merta menjadi hitam. “Khabarnya pihak polis Maran telah membawa suspek ke rumah di Jengka 9 mengambil bekas cecair yang digunakannya ketika menyimbah anak saya itu,” katanya.

Ruhasimah kemudiannya berharap pihak berkuasa dapat mengambil tindakan sewajarnya kepada suspek yang menyimbah asid ke muka dan tubuh kedua-dua anaknya sehingga mereka kini merana.

Dalam pada itu, Ketua Polis Daerah Maran, Deputi Supritendan Ahmad Johari Shahabudin ketika ditemui berkata, suspek dalam lingkungan usia 30-an kini ditahan reman selama enam hari bagi membantu siasatan di bawah Seksyen 326 Kanun Jenayah (KK) yang membawa kecederaan parah. Katanya, pihak polis kini sedang menunggu laporan hospital mengenai status kesihatan mental suspek. Dalam kejadian pada 19 Julai lalu, kedua-dua mangsa telah disimbah asid oleh seorang lelaki yang dipercayai kurang siuman ketika dalam perjalanan ke rumah kawan mereka di Felda Ketumbar Jengka 9, Maran, Pahang.

Kosmo! Online - Negara

No comments: