Pages

Friday, July 15, 2011

Peta penggunaan Flickr, Twitter dicipta


GAMBAR menunjukkan peta ciptaan Eric Fisher yang menunjukkan Eropah dan Amerika Utara mempunyai titik paling terang sekali gus menunjukkan penggunaan Twitter dan Flickr paling banyak di dunia. Titik cerah lain terdapat di Indonesia dan Jepun.


LONDON – Seorang lelaki Britain, Eric Fischer menghasilkan sebuah peta dunia yang memberi maklumat mengenai taburan penggunaan laman jaringan sosial, di sini, lapor sebuah akhbar semalam.
Peta berkenaan menggabungkan data daripada laman perkongsian foto, Flickr dan laman jaringan sosial Twitter yang digemari oleh ramai selebriti.
Titik merah pada peta berkenaan mewakili Flickr manakala titik biru adalah Twitter.
Dalam peta itu, titik putih di tengah peta berkenaan pula merupakan lokasi-lokasi yang menggunakan kedua-dua perkhidmatan Flickr dan Twitter.
Peta itu mendedahkan bahawa Twitter digunakan di serata bandar raya ini yang memiliki 8 juta penduduk manakala Flickr pula tertumpu di selatan Sungai Thames.
Selain bandar raya ini, Fischer turut mengaplikasi tekniknya untuk melakar peta serupa melibatkan kota-kota utama dunia termasuk New York, Barcelona dan Tokyo.
– Agensi
Kosmo! Online - Dunia

No comments: