Pages

Saturday, June 18, 2011

Pengguna laman sesawang sosial lebih mahir berkawan, celik politik


WASHINGTON: Berbeza daripada tanggapan umum bahawa keasyikan berkawan melalui Facebook akan mengancam kemampuan seseorang bersosial di dunia nyata, penyelidik mendapati, kebolehan pengguna laman sesawang sosial itu meningkat lebih tinggi daripada biasa.
Keputusan kaji selidik Pusat Penyelidikan Pew menunjukkan, pengguna Facebook lebih dipercayai, memiliki lebih ramai kawan karib dan lebih celik politik.

Ketua penyelidik, Keith Hampton, berkata sebelum ini banyak spekulasi dibuat mengenai kesan laman sesawang sosial ke atas orang ramai.

Katanya, kebanyakan orang percaya pengguna laman sesawang sosial terasing daripada dunia nyata.

“Kajian kami menunjukkan sebaliknya - pengguna laman sesawang seperti Facebook memiliki lebih ramai kawan karib dan terbuka untuk terbabit dalam aktiviti kemasyarakatan dan politik,” katanya.


Keputusan kajian itu diterbitkan kepada umum semalam. Baru-baru ini, pengkaji menyelidik kecenderungan 2,255 orang dewasa menggunakan Facebook, MySpace, LinkedIn dan Twitter.

Kajian mendapati, pengguna Facebook yang mendaftar masuk ke laman sesawang itu beberapa kali sehari 43 peratus lebih dipercayai berbanding pengguna Internet lain. - Reuters
myMetro | Pengguna laman sesawang sosial lebih mahir berkawan, celik politik

No comments: