Pages

Saturday, June 18, 2011

Perhilitan selamatkan tapir terjatuh dalam parit


PASUKAN penyelamat dan penduduk cuba menarik keluar tapir jantan yang terjatuh ke dalam parit di Kempadang Perdana, Kuantan awal pagi semalam.


KUANTAN - Seekor tapir jantan berusia 15 tahun berjaya diselamatkan oleh Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) selepas haiwan liar itu terjatuh ke dalam parit simen di perumahan Kempadang Perdana, Jalan Pantai Sepat di sini semalam.
Pengarah Perhilitan, Khairiah Mohd. Shariff memberitahu, dalam kejadian kira-kira pukul 12 tengah malam itu, seramai lima kakitangannya telah bergegas ke lokasi kejadian selepas menerima aduan orang ramai.
Menurut beliau, turut membantu dalam usaha menyelamat haiwan yang dianggarkan seberat 350 kilogram itu ialah Jabatan Bomba dan Penyelamat termasuk Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) serta penduduk setempat.
"Tapir itu gagal dikeluarkan kerana keadaan gelap. Di samping itu, saiz parit simen yang dalam dan lebar serta kelakuan haiwan tersebut yang agresif pada waktu malam menyukarkan usaha memindahkannya.
"Bagaimanapun, kita berjaya mengeluarkan haiwan terbabit dari parit itu selepas usaha memujuknya menggunakan umpan daun senduduk berjaya dilakukan kira-kira pukul 8.30 pagi," katanya ketika dihubungi semalam.
Kosmo! Online - Negara

No comments: