Pages

Saturday, June 18, 2011

Pengaruh Bakar tidak terjejas


JAKARTA: Hukuman penjara dikenakan kepada ulama radikal Indonesia, Abu Bakar Bashir atas dakwaan keganasan tidak akan menjejaskan pengaruhnya ke atas golongan militan kecuali dia dikawal rapi di penjara, kata penganalisis politik, semalam.
Mahkamah Indonesia memenjarakan pendakwah bertubuh kurus itu selama 15 tahun, kelmarin selepas perbicaraan empat bulan atas dakwaan menyalurkan dana kepada kumpulan pengganas yang merancang serangan terhadap warga asing dan pemimpin politik negara itu. Kebanyakan orang menjangka dia akan mati di penjara tetapi penganalisis Kumpulan Krisis Antarabangsa, Sidney Jones berkata ia bukan penamat kisah Abu Bakar. “Saya rasa kerajaan perlu memastikan dia tidak kerap mengimamkan sesi solat di dalam penjara,” katanya.

“Dia patut dilayan sebagai individu yang berisiko tinggi dan bukan sebagai selebriti. Cabarannya adalah untuk menjauhkan dia daripada rakan penjara lain yang boleh terpengaruh dengan dakwahnya,” tambahnya. Menurut pegawai kanan polis, ia adalah cabaran yang tidak dihiraukan Indonesia sebelum ini yang mengatakan program menghapus radikalisme di negara yang majoriti penduduknya beragama Islam itu benar-benar gagal. - AFP

myMetro | Pengaruh Bakar tidak terjejas

No comments: