Pages

Thursday, May 5, 2011

Thai bedil 50,000 kali: Kemboja


PHNOM PENH: Perdana Menteri Kemboja, Hun Sen, semalam menuduh tentera Thailand melepaskan 50,000 bedilan meriam dan serangan mortar ketika pertempuran meletus di sempadan dua negara berkenaan dalam tempoh seminggu lalu. 


Hun Sen berkata, beberapa bedilan mengenai wilayah Oddar Meanchey tidak meletup dan bom perlu dimatikan sebelum orang awam kembali ke kawasan terbabit.
Kemboja masih lagi mempunyai masalah jerangkap samar belum meletup terutama periuk api sejak era perang Vietnam dan kempen gerila beberapa dekad selepas itu.
Ketika kebanyakan kawasan masih lagi tidak dapat dimasuki wartawan, saksi tidak pernah melaporkan mengenai bedilan dan serangan Thailand. 

“Mustahil kami membedil sebanyak itu,” kata jurucakap tentera Thailand, Kolonel Prawit Hukaew, di rantau timur laut. 

Pertempuran bermula pada 22 April dan semakin berkurangan sejak beberapa hari lalu tetapi stesen televisyen MCOT Thailand, melaporkan seorang askar Thailand terbunuh malam Isnin lalu, menjadikan kematian meningkat kepada seorang penduduk awam Thailand dan 17 tentera kedua-dua pihak terbunuh. 

Konflik berkenaan membabitkan kawasan tanah di sepanjang sempadan yang menjadi pertikaian sejak setengah abad lalu. 
Pertempuran terbaru adalah kali keenam sejak 2008, apabila kuil kurun ke-11, Preah Vihear diberikan status Tapak Warisan Dunia oleh PBB, dibantah Thailand. 

Khamis lalu komander tempatan kedua-dua negara itu mengadakan rundingan gencatan senjata, yang sebenarnya tidak menamatkan pertempuran tetapi mengurangkan kekerapannya. Isnin lalu, berpuluh ribu pelarian dari zon perang mula kembali ke rumah. 

Hun Sen berkata, kedua-dua komander serantau akan bertemu bagi melaksanakan gencatan senjata. 

Hun Sen sepatutnya bertemu Perdana Menteri Thailand, Abhisit Vejjajiva untuk membincangkan isu sempadan pada mesyuarat hujung minggu ini di Indonesia. 

Dua negara itu pada awalnya bersetuju membenarkan pemantau Indonesia ditempatkan di sempadan dan cuba mendapatkan penyelesaian bagi pertikaian berkenaan. 

Kemboja minggu lalu meminta mahkamah tertinggi PBB supaya mengarahkan Thailand menarik balik tentera dan menangguhkan aktiviti ketenteraan di kuil yang mencetuskan pertempuran. – AP ,bharian

No comments: