Pages

Saturday, April 30, 2011

Trump mahu jajah Iraq jika jadi Presiden AS

LAS VEGAS: Donald Trump berkata beliau akan mengenakan levi 25 peratus terhadap semua barangan yang diimport dari China, menjajah Iraq supaya Amerika Syarikat dapat menguasai minyaknya dan mengenakan bayaran terhadap Korea Selatan kerana menempatkan tentera Amerika di negara itu, jika beliau menjadi presiden.
Pengusaha hartanah yang kaya raya itu berkata demikian ketika berucap kepada lebih 1,000 penyokong Republikan di Las Vegas, semalam.

Beliau belum mengumumkan secara rasmi untuk menjadi calon parti itu dalam menentang Presiden Barack Obama pada pilihan raya 2012, tetapi berkata, beliau akan berbuat demikian dalam masa terdekat. “Apa yang dilakukan oleh China ialah memanipulasikan mata wang mereka. Saya akan memastikan mereka berhenti berbuat demikian jika saya jadi Presiden. “Opec (Pertubuhan Negara Pengeskport Minyak) pula menaikkan harga minyak sesuka hati. Kenapa? Kerana tidak ada orang di Washington yang berani berkata: ‘Kamu tidak boleh naikkan harga,” katanya.

Trump, 64, dianggap bakal calon Repulikan yang baik di kalangan penyokong parti itu walaupun ramai pemerhati politik tidak memandang serius padanya.

Ahli perniagaan itu juga berkata, jika beliau menjadi presiden, beliau tidak akan mengundurkan tentera Amerika Syarikat dari Iraq sebaliknya akan terus menjajah negara itu untuk menguasai minyaknya. - AP

No comments: