Pages

Saturday, April 30, 2011

32 maut pertempuran di Syria

NICOSIA: Sekurang-kurangnya 32 orang terbunuh, kebanyakannya orang awam, dalam pertempuran antara penunjuk perasaan dan askar Syria di bandar Daraa dan Homs semalam, kata aktivis dan pegawai kerajaan.
Di Daraa, tentera melepaskan tembakan ketika beribu-ribu orang dari bandar berhampiran cuba menghulurkan bantuan dan makanan kepada penduduk di bahagian selatan yang terkepung sejak Isnin lalu.
“Sekurang-kurangnya 12 orang terbunuh di Daraa, empat di bahagian timur dan berpuluh lagi cedera,” kata seorang aktivis Abdullah Abazid.
Dalam kejadian berasingan, seorang pegawai tentera berkata: “Sekumpulan pengganas bersenjata menyerang sebuah pos kawalan tentera di Daraa pada waktu subuh”. 

Agensi berita SANA melaporkan, empat askar terbunuh dan dua lagi ditangkap. 

Bagaimanapun Abazid berkata, ada laporan menyatakan tentera enggan melepaskan tembakan ke arah penunjuk perasaan dan empat askar terbunuh kerana mempertahankan penduduk. 

Kementerian Dalam Negeri melaporkan sekurang-kurangnya 12 orang, termasuk tiga anggota pasukan keselamatan terbunuh di Homs. 
“Tiga pegawai polis ditembak mati selepas menjadi sasaran kuimpulan ekstremis ketika menjalankan tugas,” kata sumber kementerian itu. – AFP , bharian

No comments: