Pages

Friday, April 29, 2011

Pemberontak dibenar dagangkan minyak mentah



TRIPOLI: AS memberikan sokongan kewangan kepada pemberontak yang menguasai wilayah timur Libya ketika tentera Muammar Gaddafi terus menekan kubu musuh mereka di barat serta tenggara negara itu, semalam.
Washington menyatakan keyakinan terhadap majlis pentadbiran Benghazi apabila Perbendaharaan AS membenarkan dagangan minyak dilakukan dengan mereka.


Kebenaran itu bakal memberi kesan besar kepada pemberontak yang kini menghadapi kekurangan dana bagi membiayai perang mereka ke atas rejim Gaddafi.


Arahan Pejabat Kawalan Aset Luar di Jabatan Perbendaharaan AS mungkin melegakan bakal pembeli minyak dari Benghazi daripada berdepan implikasi undang-undang serta sekatan antarabangsa.


Kapal pertama membawa petroleum mentah dari Bengzahi - dikatakan sebanyak 80,000 tan - dijangka tiba di Singapura pada Khamis untuk pengisian minyak.


Bagaimanapun, pedagang petroleum berkata, mendapatkan pembeli bukan usaha yang mudah kerana pedagang masih bimbang terhadap kesan perundangan daripada tindakan itu.




Sebuah kapal tangki ditempah untuk syarikat minyak Itali bagi membawa petroleum mentah dari wilayah dikuasai Gaddafi gagal sampai ke pelabuhan dan berlayar tanpa kargo ekoran sekatan dikenakan ke atas Libya.


Sumber berkata, Libya enggan membenarkan petroleum mentahnya dieksport kerana ia tidak akan mendapat bayaran. - Reuters, mymetro

No comments: