Pages

Friday, April 1, 2011

Paras radiasi cecah 4,385



PEKERJA kerajaan di wilayah Fukushima mengambil sampel tanah di kawasan tanaman padi bagi menguji tahap radiasi.
PEKERJA kerajaan di wilayah Fukushima mengambil sampel tanah di kawasan tanaman padi bagi menguji tahap radiasi.


Singapura, Amerika temui bahan radioaktif dalam kobis, susu

TOKYO: Tekanan semakin meningkat ke atas Jepun supaya memindahkan lebih ramai penduduk membabitkan zon 30 kilometer dari loji reaktor Fukushima selepas tahap radiasi mencapai 4,385 kali lebih tinggi daripada paras selamat yang bermakna 130,000 lagi orang perlu dibawa ke tempat perlindungan baru.
Seramai 70,000 orang sudah dipindahkan dari kawasan 20 kilometer dari laji nuklear berkenaan manakala 136,000 lagi di kawasan 10 kilometer lagi dinasihatkan tidak keluar rumah.

Kebimbangan mengenai tahap radiasi di luar negara juga meningkat selepas Singapura mengesan kewujudan bahan itu dalam kobis dari Jepun sehingga sembilan kali lebih tinggi had selamat.

Amerika Syarikat pula menemui pencemaran rendah dalam sampel susu di pantai baratnya. Beberapa negara mengharamkan produk susu dan tenusu dari kawasan dekat loji Fukushima.

Susu tercemar antara punca terbesar kanser tiroid selepas nahas nuklear loji Chernobyl, Ukraine pada 1986 selepas penduduk minum susu lembu tempatan.

Badan nuklear PBB, Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) dan agensi nuklear Jepun sudah menasihatkan Perdana Menteri, Naoto Kan, memindahkan penduduk kerana tahap radiasi tinggi dikesan lebih jauh daripada kawasan 30 kilometer.
Pegawai kerajaan, bagaimanapun, terus merayu penduduk Jepun dan dunia tidak cepat panik kerana tahap radiasi di kawasan luar loji berkenaan masih rendah.

Tetapi, IAEA menekankan, tahap radiasi di perkampungan Litate, 40 kilometer dari loji itu memerlukan penduduk berpindah.

Selain itu, tahap radiasi juga ditemui dalam air laut dekat kompleks nuklear itu yang bermakna pelepasan radioaktif terus berlaku ketika puncanya belum diketahui.

Penduduk Jepun tinggal dalam keadaan luar biasa, perkara pertama yang dilakukan untuk bayi baru lahir bukannya dengan doktor tetapi alat pengesan radiasi Geiger. – Reuters

No comments: