Pages

Monday, April 11, 2011

NATO perhebat serangan udara


SEORANG pejuang pemberontak melintasi sebuah kereta kebal yang musnah dibom jet pejuang NATO, ketika menuju ke Adabiyah.


ADABIYAH - Beberapa serangan udara Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) mengenai pasukan tentera yang setia kepada Muammar Gaddafi di bandar ini, timur Libya semalam, kata sumber pemberontak.
Sumber berkenaan berkata, sekurang-kurangnya 15 mayat askar yang setia kepada pemimpin Libya itu bergelimpangan selepas siri serangan itu.
Seorang wartawan agensi berita Reuters memberitahu, dia melihat mayat-mayat rentung berhampiran enam kenderaan tentera Gaddafi dua lokasi berlainan di barat bandar ini.
Serangan NATO itu menyusul selepas tentera Gaddafi memperhebatkan pada hujung minggu lalu bagi merampas semula bandar strategik ini.
"Serangan udara NATO berjaya memusnahkan 11 kereta kebal yang sedang menuju ke Adabiyah dan serangan udara ini akan berterusan siang dan malam," kata seorang pegawai NATO di Brussels.
"Serangan dilakukan selepas pemberontak di Adabiyah berdepan ancaman senjata berat tentera Gaddafi," tambahnya.
Pada jumaat lepas dan kelmarin pakatan itu memusnahkan 15 buah kereta kebal tentera Gaddafi berhampiran bandar Misrata, satu-satunya bandar di barat Libya yang jatuh ke tangan pemberontak.
Serangan udara Barat terhadap rejim Gaddafi bermula pada 19 Mac lepas menerusi mandat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi melindungi rakyat Libya selepas pemimpin berkenaan mengerahkan angkatan bersenjata negara itu bagi mematahkan kebangkitan rakyat.
Dalam perkembangan berkaitan, beberapa pegawai perubatan memberitahu sekurang-kurangnya 12 pemberontak Libya maut dalam pertempuran sengit di sini. - Agensi
Kosmo! Online - Dunia

No comments: