Pages

Friday, April 8, 2011

Gaddafi rayu pada Obama




ANGGOTA kumpulan pemberontak Libya bersiap sedia melancarkan serangan roket terhadap tentera Gaddafi di Ajdabiya, semalam.
ANGGOTA kumpulan pemberontak Libya bersiap sedia melancarkan serangan roket terhadap tentera Gaddafi di Ajdabiya, semalam.





PENYOKONG kumpulan pemberontak, Abd El Halim Fakroun mara untuk memberi sokongan moral kepada pemberontak di luar Brega,  timur Libya, semalam.
PENYOKONG kumpulan pemberontak, Abd El Halim Fakroun mara untuk memberi sokongan moral kepada pemberontak di luar Brega, timur Libya, semalam.




WASHINGTON: Pemimpin Libya, Muammar Gaddafi semalam merayu secara langsung kepada Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama untuk menamatkan apa yang disifatkan sebagai peperangan yang tidak adil.
Beliau turut mengucapkan selamat kepada Obama dalam usahanya untuk mempertahankan jawatan dalam pilihan raya tahun depan.

“Anda adalah orang yang mempunyai keberanian secukupnya untuk membatalkan tindakan yang silap,” kata Gaddafi dalam surat tiga muka kepada Obama.

“Saya pasti anda mampu untuk bertanggungjawab terhadapnya.
“Untuk memastikan keamanan di seluruh dunia, persahabatan antara rakyat kita, dan demi kepentingan ekonomi serta kerjasama keselamatan dalam memerangi keganasan, anda berada dalam kedudukan untuk menghentikan Nato daripada mencampuri hal ehwal Libya,” kata Gaddafi.

Rumah Putih mengesahkan surat berkenaan tetapi enggan mengulasnya secara terperinci.


Gaddafi turut memberitahu Obama sebuah masyarakat demokratik tidak boleh dibina dengan menggunakan peluru berpandu dan pesawat pengebom.

Dalam surat yang dikatakan mempunyai banyak kesilapan ejaan dan tatabahasa Inggeris, Gaddafi memulakannya dengan menyebut Obama sebagai anak.
“Anak kami yang disayangi, yang dihormati, Baraka Hussein Abu Oumama,” kata pemimpin Libya itu dalam surat berkenaan.
Beliau juga tidak menyuarakan kemarahan pada Obama dalam surat yang bertarikh 5 April 2011 itu. - APmyMetro | Gaddafi rayu pada Obama

No comments: