Pages

Saturday, March 19, 2011

Warga tua dibiar mati


TOKYO: Warga tua Jepun terbiar menanti ajal di hospital dan pusat jagaan yang rosak akibat tsunami ekoran bencana nuklear dan nilai kemanusiaan yang semakin merosot.
Dengan jumlah kematian rasmi mencecah 6,911, anggota tentera menemui 128 pesara ditinggalkan kakitangan perubatan di sebuah hospital di Iwaki kira-kira enam batu dari loji nuklear Fukushima.

Kebanyakan pesakit yang ditinggalkan itu berada dalam keadaan koma dan 14 daripadanya mati sejurus selepas dipindahkan ke pusat kecemasan di gimnasium berhampiran.

Seramai 11 lagi pesara dilaporkan maut di pusat jagaan di Kesenumma enam hari selepas 47 penghuni pusat itu terbunuh dalam kejadian tsunami.

Jumlah kematian dijangka meningkat dengan 10,700 mangsa dilaporkan hilang - tetapi pentadbir tempatan mendakwa angka sebenar adalah beberapa kali jumlah itu selepas seluruh bandar dihanyutkan tsunami.

Ratusan ribu mangsa hilang tempat tinggal dengan lebih daripada 400,000 berjuang untuk meneruskan hidup di pusat perlindungan tanpa bekalan elektrik dan hanya sedikit makanan atau air. Jepun mempunyai bilangan warga tua yang tinggi dan kebanyakan daripada mereka kini berjuang untuk meneruskan hidup di pusat perlindungan tanpa pemanas atau bekalan elektrik, manakala bekalan makanan serta ubat-ubatan semakin berkurangan. - DM

No comments: