Pages

Wednesday, March 16, 2011

Tentera Gaddafi mara ke Benghazi, PBB belum putus tindakan

Berita Harian Online


2011/03/16

AJDABIYAH, Libya: Tentera Muammar Gaddafi mara ke timur ke arah kubu kuat pemberontak Libya di Benghazi dan kerajaannya meramalkan kemenangan dalam beberapa hari ketika kuasa dunia berdebat berhubung zon larangan terbang bagi menyekat pemimpin negara Afrika utara itu.

Kuasa dunia mengutuk tindakan tentera Libya itu tetapi tidak menunjukkan kesungguhan untuk bertindak bagi menyokong kebangkitan rakyat negara itu yang dicetuskan kejayaan di Tunisia dan Mesir.
Ramai di dunia Arab bimbang akan kemenangan Gaddafi dan tindakan keras di Bahrain akan mengubah suasana di rantau itu.

Penyokong zon larangan terbang bagi menghentikan serangan udara tentera Libya terhadap pemberontak, mengedarkan draf resolusi di PBB pada mesyuarat tertutup antara Britain dan Lubnan selepas Liga Arab menggesa Majlis Keselamatan mengenakan tindakan itu.

Negara kuasa veto, Russia, China dan AS serta anggota lain seperti Portugal, Jerman dan Afrika Selatan, tidak yakin dengan idea zon larangan terbang di Libya.

Sementara itu, Timbalan Menteri Luar Libya, Khaled Kaim, berkata kerajaan berharap dapat menawan semula wilayah yang dikuasai pemberontak tidak lama lagi.

“Kami berharap ia akan berlaku secepat mungkin...dalam beberapa hari,' katanya. - Reuters"

No comments: