Pages

Wednesday, March 16, 2011

Krisis nuklear makin buruk



MANGSA tsunami masak dan makan di depan kediaman mereka yang rosak di  Ishinomaki, Miyagi, semalam.
MANGSA tsunami masak dan makan di depan kediaman mereka yang rosak di Ishinomaki, Miyagi, semalam.


PAKAR kaji cuaca, Roman Chernov menggunakan alat untuk pengukur paras radiasi di sebuah stesen kaji cuaca di Vladivostok, timur jauh Russia, semalam.  Paras radiasi meningkat sedikit di wilayah itu semalam tetapi masih dalam lingkungan normal.
PAKAR kaji cuaca, Roman Chernov menggunakan alat untuk pengukur paras radiasi di sebuah stesen kaji cuaca di Vladivostok, timur jauh Russia, semalam. Paras radiasi meningkat sedikit di wilayah itu semalam tetapi masih dalam lingkungan normal.

SENDAI: Letupan dan kebakaran di loji nuklear Jepun berikutan gempa bumi dan tsunami yang melanda negara itu Jumaat lalu, semalam menghamburkan radiasi berbahaya.
Ia sekali gus menjejaskan pasaran saham dan mendorong orang ramai bergegas ke pasar raya untuk membeli stok makanan.

Di kebanyakan bandar, penduduk yang bimbang, menyerbu pasar raya untuk membeli bekalan makanan dan air, menyebabkan kerajaan memberi amaran tindakan mereka boleh menjejaskan usaha menghantar bantuan ke kawasan yang musnah akibat gempa bumi dan tsunami.
Namun, penduduk Tokyo memenuhi kereta api untuk ke pasar raya bagi mendapatkan bekalan topeng muka dan bekalan kecemasan sebagai persiapan menghadapi kemungkinan radiasi merebak ke wilayah mereka.

Perdana Menteri, Naoto Kan berkata, tahap radiasi di sekitar loji Fukushima 1 meningkat agak tinggi sementara ketua jurucakapnya mengumumkan ia sudah mencapai paras yang membahayakan kesihatan.

Di Tokyo, kira-kira 250 kilometer ke barat daya Sendai, pihak berkuasa juga berkata, paras radiasi yang lebih tinggi daripada biasa dikesan di ibu negara itu tetapi belum mencapai tahap berbahaya.
Kan memberi amaran kepada mereka yang tinggal di sekitar 10 kilometer dari loji berkenaan supaya tidak keluar rumah.

“Saya menyeru semua rakyat supaya bertenang,” katanya.
Kebakaran pada reaktor keempat loji berkenaan semalam dipadamkan dengan bantuan tentera Amerika Syarikat.

Empat daripada enam reaktor di loji itu menghadapi masalah dan suhu di dua lagi semakin meningkat.

Di satu-satunya negara di dunia yang pernah mengalami serangan nuklear - dua bom atom digugurkan oleh Amerika Syarikat pada Perang Dunia Kedua menyebabkan kematian kira-kira 200,000 orang - penduduk Jepun begitu bimbang dalam menghadapi satu krisis nuklear.
“Apa yang amat membimbangkan kami ialah kebocoran radiasi dari loji nuklear,” kata Kaoru Hashimoto, 36, suri rumah yang tinggal di Fukushima, 80 kilometer ke barat laut loji terbabit.
Sementara itu, angka kematian akibat bencana yang menimpa negara itu meningkat kepada 2,414 orang. Pegawai sebelum ini berkata, sekurang-kurangnya 10,000 orang mungkin terbunuh. - AFPmyMetro | Krisis nuklear makin buruk

No comments: