Pages

Wednesday, March 16, 2011

Pemberontak mahu Gaddafi dibunuh




MESYUARAT para menteri luar Negara Kumpulan Lapan (G8) di Paris kelmarin gagal mencapai kata sepakat mengenai zon larangan terbang di Libya.


BENGHAZI - Kepimpinan pemberontak Libya meminta kuasa-kuasa Barat supaya membunuh pemimpin Libya, Muammar Gaddafi dan melancarkan serangan ketenteraan terhadap tenteranya, lapor sebuah akhbar semalam.
Jurucakap Lembaga Revolusi Kebangsaan yang memimpin kumpulan pemberontak, Mustafa Gheriani berkata, campur tangan tentera Barat perlu bagi mengelakkan lebih banyak bandar yang sebelum ini jatuh ke tangan pemberontak ditawan semula oleh Gaddafi.
"Kami memberitahu Barat bahawa kami mahu zon larangan terbang. Kami mahu serangan udara ke atas kereta kebal dan roket tentera Gaddafi. Kami mahu serangan udara ke atas kediaman Gaddafi," kata Mustafa.
"Ini adalah mesej daripada delegasi kami di Eropah," tambahnya.
Ditanya sama ada serangan ke atas kediaman pemimpin Libya itu bermakna lembaga revolusi itu mahu Gaddafi dibunuh, beliau menjawab: "Mengapa tidak, jika dia mati adakah anda akan menangisi kematiannya?"
Permintaan pihak pemberontak itu disampaikan oleh satu delegasi yang mengadakan pertemuan dengan Presiden Perancis, Nicolas Sarkozy dan Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), Hillary Clinton di Paris kelmarin ketika para menteri Negara Kesatuan Lapan (G8) bersidang sama ada untuk menyokong permintaan bagi menguatkuasakan zon larangan terbang di Libya atau sebaliknya.
Sementara itu, Gaddafi, 68, semalam menolak untuk berunding dengan pihak pemberontak yang dilabelnya sebagai pengganas Al-Qaeda.
Gaddafi berkata, beliau dan tenteranya akan 'berjihad' untuk menghapuskan semua pengganas tersebut.
Kenyataan tegas itu dibuat selepas tenteranya berjaya merampas beberapa bandar utama yang ditawan pemberontak termasuk Ras Lanuf dan Zuwarah, barat Tripoli. - Agensi
Kosmo! Online - Dunia

No comments: