Pages

Thursday, March 24, 2011

Mengharap kedua-dua orang tua masih hidup...




TEMPAT JATUH LAGI DIKENANG: Rasa sedih bercampur nostalgia menyelubungi perasaan Cik Kikuchi apabila beliau menziarahi rumah ibu bapanya di Ishinomaki semalam, yang telah dimusnahkan tsunami. -- Foto AFP




ISHINOMAKI (Jepun): Sambil berdiri di tengah-tengah rumah orang tuanya yang musnah akibat tsunami, Cik Yoshie Kikuchi kini menyedari bahawa mereka tidak mungkin terselamat daripada gelombang besar yang melanda Jepun pada 11 Mac lalu.
Sejak itu, Cik Kikuchi cuba bergayut pada harapan suram bahawa mereka mungkin sempat melarikan diri apabila amaran dikeluarkan dan terselamat di sebuah pusat pemindahan tetapi tidak pula menghubungi pihak keluarga.'Saya terus memikirkan mereka mungkin kehilangan telefon bimbit mereka atau bekalan elektrik terputus. Jadi, mereka tidak dapat mengecas telefon mereka bagi memanggil kami,' kata Cik Kikuchi.'Orang mengatakan bahawa mereka tidak mempunyai masa yang banyak untuk melarikan diri, tetapi saya belum tahu,' ujarnya.Kakitangan bapanya memberitahu wanita berusia 28 tahun itu bahawa ibu bapanya berada di pejabat sebuah firma seni bina - hanya beberapa ratus meter dari rumah mereka di Ishinomaki apabila gempa bumi terbesar sekuat 9 pada skala Richter menggegarkan Jepun.Mereka kemudian pulang ke rumah untuk mengambil beberapa barang. dan kali terakhir dilihat kurang lima minit sebelum gelombang besar itu merempuh bandar tersebut.Bencana kembar gempa dan tsunami itu mengakibatkan hampir 23,000 orang mati atau hilang tetapi perangkaan suram itu semakin bertambah.Keseluruhan penduduk yang tinggal di kawasan pantai timur laut dihanyutkan oleh tsunami.'Saya fikir mereka tahu tsunami bakal datang tetapi mereka tidak terfikir ia sebesar itu,' kata Cik Kikuchi.'Saya fikir mereka memikirkan... saya tidak tahu... Saya berharap mereka pergi ke tempat lain. Mungkin mereka fikir mereka mempunyai lebih banyak waktu tetapi ia datang dengan begitu cepat.'Memang ada tempat perlindungan di belakang rumah kami. Jadi, saya berharap mereka ke sana,' katanya.Kali terakhir Cik Kikuchi menziarahi ibu bapanya ialah pada Tahun Baru ketika keluarganya berkumpul bagi satu perayaan tradisional.Cik Kikuchi rasa senang kembali ke rumah itu, tempat beliau dibesarkan. Rumah itu dibina datuknya sekitar 70 tahun lalu. Namun, sedang rangka rumah itu masih berdiri utuh, barangan yang dikumpulkan sepanjang hayat semuanya berselerakan. -- AFP.

No comments: