Pages

Tuesday, February 22, 2011

Gempa kuat 6.3 magnitud landa Christchurch


2011/02/22

WELLINGTON: Gempa kuat 6.3 magnitud menggegarkan Christchurch di selatan New Zealand awal hari ini dengan beberapa penduduk dilaporkan cedera parah serta merosakkan bangunan di bandar raya berkenaan.

Klip video menunjukkan bangunan yang runtuh dan rosak di pusat bandar raya berkenaan dengan batu dan bumbung roboh.
Ratusan mangsa yang panik menjerit dan menangis di jalan raya selepas keluar menyelamatkan diri dari rumah dan bangunan.

Datuk Bandar Christchurch, Bob Parker, berkata ketika gempa beliau berada di tingkat atas bangunan pejabat bandar raya dan gegaran yang kuat itu menyebabkannya terhumban ke bilik bersebelahan.


“Saya terus berlari ke jalan raya dan saya lihat orang ramai dalam keadaan terkejut dan panik.

“Saya sedar di dalam bangunan kami itu beberapa orang terperangkap dan cedera. Saya juga menerima laporan ada beberapa penduduk yang mengalami cedera parah di sekitar bandar raya ini," katanya. 
Radio New Zealand melaporkan sebuah gereja berdekatan pusat bandar raya berkenaan runtuh.

Agensi Penyelidikan Geologikal Amerika Syarikat (USGS) melaporkan gempa berlaku di 5 kilometer dari Bandaraya Christchurch di kedalaman 4 kilometers jam 12.51 tengah hari waktu tempatan.

Christchurch pernah dilanda gempa paling kuat 7.1 magnitud pada 4 September tahun lalu menyebabkan kerosakan bangunan dan premis kediaman yang teruk serta mencederakan penduduk. - AFP

No comments: