Pages

Monday, December 13, 2010

Penyokong WikiLeaks berarak seluruh dunia



LONDON - Penyokong WikiLeaks dijadualkan akan mengadakan satu perhimpunan di beberapa bandar seluruh dunia untuk memprotes penangkapan pengasas WikiLeaks, Julian Assange, di mana dia ditahan di sebuah penjara di London atas dakwaan jenayah seksual yang tidak berkaitan dengan laman sesawang kontroversialnya, kelmarin. 

Satu laman sesawang Sepanyol yang menyokong WikiLeaks menyeru penyokong untuk berhimpun di sekitar Peru, Mexico, Argentina, Netherlands dan Colombia untuk menuntut Assange dibebaskan dari tahanan. 

Laman sesawang itu turut menyeru penunjuk perasan untuk berhimpun di sekitar Madrid, Barcelona, Valencia dan di seluruh bandar di Sepanyol. 

Perhimpunan yang sama turut di adakan di negara kelahiran Assange di Australia pada Jumaat lalu, dan penunjuk perasaan juga dijadualkan akan meneruskan protes mereka di hadapan Mahkamah Westminster London, serta di Kedutaan Sweden yang berlangsung hari ini dan esok. 

Assange ditahan di penjara Wandsworth di selatan London, untuk diserah kepada kerajaan Sweden atas dakwaan jenayah seksual merogol dan mencabul dua wanita warganegara itu pada Ogos lalu.

No comments: