Pages

Monday, December 27, 2010

Assange tandatangani perjanjian buku RM4.6j



LONDON - Pengasas laman kontroversi WikiLeaks, Julian Assange menandatangani perjanjian untuk autobiografinya yang bernilai lebih daripada 1 juta pounds (RM4.6 juta), semalam.


Assange semasa ditemu bual akhbar :Sunday Times: Britain berkata, wang jualan bukunya dapat membantu bekas penggodam komputer itu mempertahankan dirinya untuk melawan tuduhan jenayah seksual yang didakwa oleh dua wanita di Sweden.


"Saya tidak mahu menulis buku ini tetapi saya terpaksa kerana saya sudah menghabiskan 200,000 pounds (RM956,000) untuk kos guaman dan saya perlu membela diri serta menyelamatkan WikiLeaks," katanya.


Seorang jurucakap kerajaan Australia melaporkan Assange akan menerima AS$800,000 (RM2.5 juta) daripada penerbit Amerika Syarikat (AS), Alfred A Knopf dan perjanjian bersama dengan Canongate yang bernilai 325,000 pounds (RM1.6 juta).


"Wang dari pasaran lain dan penerbitan bersiri ini diharapkan dapat meningkatkan jumlah keseluruhan menjadi 1.1 juta pounds (RM5.2 juta)," katanya.


WikiLeaks adalah projek ciptaan Assange, di mana puluhan ribu dokumen sulit AS telah dikeluarkan secara berperingkat ke seluruh dunia.

No comments: