Pages

Sunday, October 17, 2010

Terumbu patung

BANYAK... terumbu 400 patung.BANYAK... terumbu 400 patung.

BANYAK... terumbu 400 patung.

IMEJ mengagumkan ini menunjukkan terumbu baru luar biasa di bahagian timur luar pantai Mexico.


MENYERAMKAN.... patung manusia ditempatkan di dasar laut di timur pantai Mexico untuk dijadikan terumbu.
MENYERAMKAN.... patung manusia ditempatkan di dasar laut di timur pantai Mexico untuk dijadikan terumbu.




HEBAT... Jaseon de Caires Taylor dan ciptaannya.HEBAT... Jaseon de Caires Taylor dan ciptaannya.BANYAK... terumbu 400 patung.


HEBAT... Jaseon de Caires Taylor dan ciptaannya.
Ia dijangka akan menggalakkan pertumbuhan terumbu karang.
Skulptur baru itu diharapkan akan menghasilkan satu sistem terumbu karang dan menarik pelbagai haiwan laut ke Cancun dan Taman Samudera Kebangsaan Isla Mujeres.
Projek berjudul Museo Subacuatico de Arte (MUSA) itu juga bertujuan mengurangkan tekanan terhadap terumbu semula jadi yang terletak tidak jauh jauh dari kawasan itu.
Terumbu karang asli itu berdepan dengan kesesakan kerana dikunjungi lebih setengah juta pelancong setiap tahun.
Mengulas mengenai ciptaannya, Taylor berkata: “Kami mahu menjadikannya lebih mencabar dan lebih besar. Ia melambangkan kehidupan harmoni semula jadi manusia dan hidupan lain.
“Matlamat utama ialah mengurangkan kesesakan pelancong yang menyelam di terumbu karang asli di Cancun setiap tahun. Kira-kira 750,000 orang menyelam di sekitar taman samudera itu dan secara langsung memberi tekanan terhadap terumbu karang asli.
“Dengan adanya terumbu baru ini, pelancong yang melawat terumbu karang asli itu akan berkurangan. Kami mahu menarik mereka ke tempat yang sebelum ini tidak banyak mempunyai kehidupan laut.
“Untuk itu, kami menyediakan kawasan yang mudah dijejaki penyelam, dekat dengan Cancun, Isla Mujeres dan kawasan lain di sekitarnya.”
Menurut Taylor, 36, pelan asal ialah menggunakan 200 patung tetapi kemudian menukar rancangan itu untuk menempatkan 400 patung di dasar laut.
Setakat ini, 350 daripadanya sudah pun diletakkan di kawasan yang ditetapkan,
Taylor berkata, patung itu mewakili pelbagai masyarakat dan ia dibuat oleh penduduk tempatan dengan menggunakan simen khas yang 10 kali lebih keras serta mempunyai pH neutral yang sesuai kepada terumbu karang.
Dengan meletakkannya di dasar laut berbatu kira-kira 10 meter dari permukaan dengan menggunakan penggerudi khas, terumbu itu yang jumlah berat keseluruhannya ialah kira-kira 120 tan, ia diharapkan tidak hanyut walaupun berdepan dengan puting beliung dan ribut yang sering melanda kawasan itu.
sumber

No comments: