Pages

Sunday, October 17, 2010

Laman Facebook untuk lelaki 100 isteri

NAIROBI: Ahli keluarga lelaki yang mengamalkan poligami terkemuka Kenya, Acentus Akuku memulakan laman sosial Facebook untuk saling berhubung dan mengumpulkan seramai mungkin daripada 100 anggota keluarga mereka bagi memberi penghormatan terakhir kepada beliau. 

Dengan gelaran sebagai ‘Danger’ ramai wanita mendapati beliau seorang yang kacak. Akuku Dander berusia lewat 90-an apabila meninggal dunia akibat sakit tua awal bulan ini.
Beliau mengahwini lebih 100 wanita sepanjang hayatnya dan menjadi bapa kepada hampir 200 anak.
Kini seorang daripada cucu beliau, Nickson Mwanzo membuka laman sosial internet untuk mengumpul anak, cucu dan cicit Akuku supaya dapat berkumpul ketika pengebumian beliau yang dijadualkan Disember depan. 

“Jika anda adalah keluarga Akuku sila sertai dan terangkan mengenai diri anda,” tulis Mwanzo. 

Sehingga kini lebih 2,000 orang mengunjungi halaman terbabit tetapi bukan semua adalah ahli keluarga. Mwanzo memberitahu pemberita bahawa halaman ‘Keluarga Akuku Danger’ adalah tanda ingatan kepada lelaki terbabit. 

Ucapan takziah turut diterima sejak kematian beliau. Satu daripada halaman Facebook yang dihantar mengatakan bahawa Akuku meninggalkan tanda berkekalan bukan hanya di kalangan keluarga tetapi juga seluruh dunia. 
Akuku Danger disifatkan sebagai lagenda di Kenya. Beliau mengahwini isteri pertamanya pada 1939 dan isteri keduanya tidak lama selepas itu menjadikan ia sebagai seorang pengamal poligami ketika berusia 22 tahun. 

Beliau hidup lama dengan 12 isterinya. Beliau berkahwin isteri terakhirnya pada 1992. Beliau mempunyai terlalu ramai anak sehingga Akuku menubuhkan dua sekolah rendah semata-mata untuk memberi pendidikan kepada anaknya selain sebuah gereja untuk dihadiri keluarganya. 

Sehingga hari ini sekolah terbabit masih lagi wujud. – Agensi 

No comments: