Pages

Friday, October 29, 2010

Merapi meletus lagi





Beberapa orang penduduk memeriksa keadaan rumah mereka yang rosak teruk akibat terkena debu panas Gunung Merapi yang meletus pada 24 Oktober, 2010. Gunung itu meletus kali kedua, semalam dengan letusan lebih dahsyat menghamburkan debu panas setinggi 3,500 meter ke udara. - AFP


YOGYAKARTA 28 Okt. - Gunung Merapi di Sleman dekat sini hari ini meletus buat kali kedua dalam tempoh tiga hari dan kali ini lebih dahsyat menghambur debu panas setinggi 3,500 meter.
Ketua Pusat Penyelidikan dan Pengembangan Teknologi Gunung Berapi Yogyakarta, Subandriyo berkata, letusan itu berlaku pada pukul 4.40 petang waktu tempatan.
"Letupan itu menghemburkan debu yang membentuk awan panas," katanya di sini hari ini.
Menurut beliau, walaupun hemburan kali ini sekali ganda lebih tinggi berbanding letupan Selasa lalu, tetapi ia membentuk awan yang lebih kecil.
Kata Subandriyo, pihaknya belum dapat memastikan arah debu panas itu diterbangkan kerana cuaca kurang baik untuk membolehkan pemantauan dibuat.
Sehubungan itu beliau mengingatkan penduduk supaya berhati-hati kemungkinan berlaku lagi letusan susulan.
Letupan petang Selasa lalu menyebabkan debu gunung berapi itu tersebar sehingga ke Ciamis iaitu kira-kira 300 kilometer dari Merapi.
Pasukan penyelamat juga telah mengumpul 345 bangkai lembu di sekitar Cangkringan.
Ketua Kampung Cangkringan, Samsul Bakri berkata, bangkai lembu itu dikumpulkan bagi mengelakkan daripada merebak penyakit.
"Banyak lembu ditemui mati di dalam kandang. Ada yang dalam satu kandang ada 10 ekor lembu," ujar beliau. - Utusan

No comments: