Pages

Thursday, October 28, 2010

50 peluru berpandu nuklear AS tak berfungsi



WASHINGTON - Satu kerosakan pada komputer telah menyebabkan talian untuk mengaktifkan 50 buah peluru berpandu balistik nuklear antara benua milik tentera Amerika Syarikat (AS) tertutup selama 45 minit pada Sabtu lalu, jelas seorang pegawai Jabatan Pertahanan AS (Pentagon).
Menurutnya, masalah itu berpunca daripada satu perkakasan komputer yang tidak berfungsi.
Pasukan Pemerintah Serangan Global Tentera Udara AS dikatakan memiliki 450 peluru berpandu nuklear di pangkalan-pangkalan tentera di Dakota Utara, Montana dan Wyoming.
Namun, wujud gangguan komunikasi yang menyebabkan tentera udara AS tidak dapat berkomunikasi dengan 50 buah peluru berpandu yang terletak di pangkalan tentera F.E. Warren Air di Wyoming.
Pada Selasa lalu, para penyiasat mendapati insiden sama pernah berlaku di lokasi-lokasi lain sejak lebih sedekad lalu.
"Nampaknya terdapat masalah mekanikal pada satu peralatan khusus. Sebaik sahaja ia berlaku, pemeriksaan keselamatan di setiap tapak peluru berpandu dibuat menerusi kamera video dan secara perseorangan.
"Tidak wujud sebarang kerosakan nyata pada sebarang peralatan. Kami tidak menemui sebarang tanda perbuatan khianat dan ia lebih bersifat mekanikal," jelas pegawai tersebut.
Presiden AS, Barack Obama telah diberi talimat mengenai insiden itu pada Selasa lalu oleh Pengerusi Ketua-ketua Laksamana, Mike Mullen dan Setiausaha Pertahanan AS, Robert Gates. - AFP

No comments: