Pages

Sunday, April 11, 2010

KAKI DAN TANGAN INI UNTUK PERJUANGAN




“Pintu sudah terbuka!” Teriak Asfan dari luar rumah kepada Asyfar. Asyfar masih ketakutan. Bunyi dentuman dari kereta kebal Israil, mengetarkan hatinya. Tetapi Asfan sahabatnya tidak langsung gentar dan tidak ada sekelumit perasaan gentar terpancar dari wajahnya. Asfan masih teriak-teriak kepada Asyfar. Ibunya dan adiknya sudah syahid bertemu Allah. Hanya dia terselamat kerana lewat pulang dari masjid subuh tadi. Dia tidak ada sesiapa untuk bergantung lagi. Asyfar keseorangan tanpa kaum keluarga. Tetapi setiap kali dia mengadu tentang nasib dirinya, Asfan bersuara tegas mengingatkannya, “Aku bukan sahaja sebagai sahabatmu, tetapi aku juga adalah saudaramu Asyfar.”

“Kita mahu kemana Asfan?” Asyfar menguatkan kaki melangkah keluar dari rumahnya yang sudah roboh separuh. Dia melangkah-langkah besar, mengelak batu-batu besar yang menghalang langkahnya. Asfan girang melihat kesediaan Asyfar untuk keluar dari rumah itu, setelah 4 hari dia berkurung kerana kematian ibu dan adiknya. “Lilitkan ini dikepalamu. Walaupun ia hanyalah sehelai kain yang bertulis kalimah LailahailaAllah. Tetapi sebenarnya ia melambangkan bahawa umat Islam bersatu bukan atas dasar bangsa atau negara. Tetapi umat Islam bersatu atas dasar akidah yang sama.” Asfan membantu Asyfar melilitkan kain hijau yang bertulisan putih itu di kepala sahabatnya. Taatkala itu, air mata Asyfar luruh membasahi pipinya.

“Demi Allah yang menganugerahkan diriku dengan tanah ini, akanku abdikan diri ini demi agamamu untuk membebaskan tanah ini dari kekejaman Israil.” Teriak Asyfar sambil dia menggeggam tanah-tanah yang bercampur darah para pejuang Palestin itu.

”Ayuh, kita ke rumah Pakcik Ismail.” Ajak Asfan. Asyfar dan Asfan segera meninggalkan tempat itu menuju ke markas Hamas yang diketuai oleh Ismail Rasistensi. Di situ sudah ada beribu anak muda sedang mendengar ceramah yang disampaikan oleh Ismail. Semuanya khusyuk mendengar ucapan dari Ketua Pemimpin Hamas tentang perjuangan dan adab-adab ketika berperang.

“Adakah perjuangan kita ini kerana kita marah terhadap Israil yang telah membunuh keluarga kita? Atau kita berjuang ini adalah kerana mahu menegakkan agama Islam dan melindungi keluarga kita? Kalau tujuan utamanya adalah untuk membalas dendam. Demi Allah, saya tidak akan membenarkan anda untuk berjuang bersama kami. Kalaulah dendam menjadi tujuan utama, tinggalkanlah perjuangan ini. Pergilah duduk di rumah kamu semula. Kami hanya memerlukan mereka yang ingin berjuang demi Agama. Kami hanya inginkan para pemuda yang beriman, bertaqwa kepada Allah untuk sampai kepada tujuan kemenangan. Demi Allah, jika saya hanya ada 100 orang pemuda yang beriman itupun sudah mencukupi, cukuplah Allah sebagai penolong kepada kami dan kami akan berjuang hingga ke titisan darah yang terakhir. Tetapi saya sedar, bahawa ramai lagi para pemuda dan rakyat Palestin yang sama-sama mahu berjuang bersama kami atas dasar iman. Kami percaya semua itu. Oleh itu, saya sebagai ketua pemimpin Hamas di Gaza, menasihatkan kepada semua. Jika kita bertempur dengan para tentera Zionis Israil, jagalah adab-adabmu. Jangan mencincang tubuh-tubuh mereka atau menembak berulang-ulang jika mereka sudah mati, jangan di bunuh kanak-kanak dan para wanita, jangan dibunuh para pendeta mereka, jangan dihancurkan rumah-rumah mereka, jangan dipotong pohon-pohon mereka, dan janganlah kamu biadap dengan rumah-rumah ibadah mereka. Ini bukan pesananku wahai para pejuang. Tetapi ini adalah pesanan yang diucapkan oleh junjungan besar kita, iaitu Nabi Muhammad s.a.w.”


Suasana di kawasan itu riuh rendah dengan laungan takbir dan kata-kata semangat dari para pemuda yang ada di situ, selepas Ismail Rasistensi mengakhiri ucapannya. Masing-masing berjanji dan bersumpah atas nama Allah, bahawa mereka berjuang semata-mata kerana Allah. Kekuatan mereka bukan hanya bergantung kepada alat senjata semata-mata, tetapi ikatan persaudaraan dan keyakinan yang besar mereka terhadap Allah.

Selama 22 hari bertempur dengan para tentera penceroboh Israil, sebanyak 5000 para pejuang syahid bertemu Allah. Bandar Gaza yang yang panjangnya bersaiz 40 kilometer, dan panjang 12 atau 5 kilometer, langsung tidak dapat dikuasai oleh tentera penceroboh Israil. Serangan udara, laut dan darat yang dilakukan oleh Israil sepanjang 22 hari, menemukan kegagalan dan penyesalan. Memalukan, membazir dan memenatkan. Tidak ada satu pun objektif Israil tercapai dalam pencerobohan mereka kali ini. Malahan di kalangan mereka berlaku perpecahan dan tidak ada persepakatan.

Kerinduan Asfan dan Asyfar kepada syahid telah dimakbulkan oleh Allah. Senyuman terukir dibibir mereka, ketika dikafankan. Tidak ada kekerutan dan kerasahan tergambar dari wajah-wajah para pencinta syahid. Buah-buah Strawberi di pinggir pantai Gaza masak dengan ranum,begitu juga sayur-sayuran di situ segar dan kehijauan. Tanah Gaza tidak pernah kering dengan rezeki Allah. Tanah Gaza sentiasa mengeluarkan hasil tanaman untuk rakyatnya menikmati anugerah dari Allah. Mereka tunduk mengEsakan Allah. Mereka taat dalam mengikuti perintah Allah. Dahi-dahi mereka tidak pernah sesekali terlupa atau sengaja dilupakan untuk tunduk sujud kepada yang Esa. Hati-hati mereka tidak pernah sesekali lalai , dan hati-hati mereka sudah diikat dengan tali-tali Allah.

Walaupun Gaza sudah tidak sama seperti dahulu, tetapi mereka tidak pernah menyesal atau merungut. Malahan mereka sangat gembira tinggal di tanah air mereka. Walaupun banyak ruang untuk mereka keluar dan melarikan diri dari terlibat dengan peperangan ini. Kaki-kaki mereka tidak pernah berhasrat untuk keluar dari Palestin. Kerana mereka tahu, bahawa negara mereka adalah tanggungjawab mereka. “Demi Allah yang menciptakan langit dan bumi, tangan-tangan dan kaki-kaki ini akanku gunakan untuk berjuang demi membela akidah dan iman yang ada di dada ini.” Sayup-sayup suara Asfan yang pernah diteriakkan kedengaran di seluruh pelusuk Gaza. Umurnya baru 25 ketika Syahid, tetapi perjuangannya membawa erti untuk seluruh generasi Palestin yang akan datang.

No comments: