Pages

Monday, February 8, 2010

KAUM CINA PERLU BUANG LEGASI NENEK-MOYANG



BISMILLAHIR-RAHMAANIR-RAHIIM !
~Posting ini banyak merujuk kepada tulisan ini (KLIK).
~Sebagaimana jahiliyyah Arab menyembah sembahan nenek-moyang mereka, jahiliyyah Cina pula menyembah nenek-moyangnya.
~Nenek-moyang yang terpilih melalui kesepakatan jahiliyyah Cina yang dikira setara atau melebihi kehebatan ‘superman’ dan ‘ultraman’, sebagai contohnya, berakhir dengan pemujaan dan pendewaan mereka kepada nenek-moyang itu.
~Dengannya kekal lah kepada jahiliyyah Cina perasaan megah dan bangga bahawa mereka adalah dari keturunan nenek-moyang yang hebat yang lebih mulia dari keturunan-keturunan lain.
~Dari situlah bertitik-tolak kemudiannya legasi buruk penyembahan berhala sebagaimana Arab Jahiliyyah menyembah berhala.
~Kehebatan yang dimaksudkan tidak menjurus kepada ketinggian taqwa atau penyerahan nenek-moyangnya sepenuh-penuhnya kepada Tuhan tetapi kemuliaan dan kehebatan yang bersifat materialistik dan duniawi seperti kehebatan nenek-moyangnya yang kaya-raya, nenek-moyang yang gagah-perkasa, nenek-moyang yang cantik-jelita rupawan dan sebagainya.
~Kerana kesempitan dan kesingkatan akal mereka, mereka tidak sempat membandingkan kehebatan yang mereka temui dari nenek-moyang mereka itu dengan nenek-moyang bangsa-bangsa lain yang mungkin lebih hebat dari nenek-moyang mereka di peringkat antarabangsa.
~Berhala-berhala sembahan jahiliyyah Cina (seperti di sini ~ KLIK) mempunyai rupa paras yang sama dengan mereka yang dengan itu mengekalkan identiti kecinaan serta perasaan kemegahan dan kebanggaan mereka kepada keturunan mereka kemudiannya.
~Kaum Yahudi Bani Israel juga megah dan bangga dengan keturunan nenek-moyang mereka sehingga mereka mengaku diri mereka itu sebagai anak-anak tuhan.
~Kaum Kristian juga hampir sama, tetapi memandangkan sifat agama mereka yang lebih berciri-ciri antarabangsa dan global mereka tidak menyembah nenek-moyang. Dengan ketiadaan sembahan nenek-moyang, Nabi Isa ‘alaihissalam pula yang dijadikan sebahagian dari ‘tiga tuhan-tuhan dalam satu’ dengan imej Nabi Isa pula boleh berubah-ubah paras rupanya sesuai dengan keadaan tempatan.
~Kepercayaan jahiliyyah Cina yang menyembah nenek-moyang melahirkan perangai ultra kiasu, yakni; perasaan was-was yang tidak bertempat demi mempertahankan kepentingan keturunan dan nenek-moyang sebagaimana Yahudi Bani Israel juga sedemikian.
~Sikap ultra kiasu untuk menjaga bangsa yang bersama-sama menyembah nenek-moyang yang sama melahirkan sikap asobiyyah perkauman yang sempit yang mengakibatkan mereka akan menolak kebenaran yang dibawa oleh bangsa-bangsa yang lain.
~Sikap asobiyyah sempit yang mahu mempertahankan Legasi Penyembahan Berhala Nenek-Moyang inilah yang dapat dicontohi sebagai asobiyyah perkauman yang sempit yang ditolak oleh Agama.
~Akibat dari itulah jahiliyyah Cina begitu susah untuk menerima Agama Islam sebagaimana juga Yahudi Bani Israel juga amat susah untuk menerima Agama Islam kerana mereka merendah-rendahkan kaum yang bukan dari keturunan nenek-moyang mereka.
~Benteng Legasi Penyembahan Berhala Nenek-Moyang yang membuahkan asobiyyah sempit perlu dipecahkan terlebih dahulu sebelum mereka dapat menerima kebenaran Agama Islam sebagaimana kaum Cina Cheng Ho boleh menerima kesempurnaan Islam.

MASJID CHENG HO DI SURABAYA, INDONESIA

MAKAM CHENG HO RAHMATULLAH'ALAIH
WAL-HAMDULILLAHI-RABBIL'ALAMIIN !

No comments: