Pages

Friday, November 13, 2015

Lelaki dipercayai paling tinggi di dunia meninggal dunia

Bangkok: Seorang lelaki yang dipercayai manusia paling tinggi di dunia meninggal dunia akibat komplikasi penyakit yang berpunca daripada kadar pertumbuhannya yang terlalu cepat.
Pornchai Saosri yang mempunyai ketinggian 2.69 meter meninggal dunia pada usia 26 tahun di kediaman keluarganya di kampung Ban Takaeo di wilayah Prasat, Thailand pada Isnin lalu.
Diberi nama timangan Oaf oleh keluarganya, dia baru-baru ini dimasukkan ke hospital dan hanya mampu berbaring kerana menghidap pelbagai penyakit.
Oaf dilaporkan sebagai lelaki paling tinggi di dunia, tetapi dia tidak pernah mendapat pengiktirafan rasmi kerana tidak mampu berdiri lurus dan ketinggiannya hanya diukur ketika duduk.
Lelaki paling tinggi di dunia yang dicatat dalam Rekod Dunia Guinness kini dipegang Sultan Kosen dari Turkey yang mempunyai ketinggian 2.51 meter.
Pornchai menderita penyakit darah tinggi dan meninggal dunia sejurus pulang dari hospital selepas dirawat selama seminggu.
Lelaki itu dijaga oleh ibunya, Woen Saosri, 56, dan bapanya, Saran, 60, dan anak saudara perempuannya yang berusia 15 tahun.
Woen dilaporkan menemui anaknya sudah tidak bernyawa ketika pulang ke rumah selepas mengambil upah mencuci pinggan.
Keluarga Pornchai sebelum ini pernah merayu orang ramai membantu membiayai kos perubatan lelaki itu.
Pornchai ketika itu berkata, dia mahu sebuah katil yang boleh digerakkan ke atas dan ke bawah seperti di hospital untuk memudahkan pergerakannya.
“Saya juga mahu mempunyai wang bagi membayar hutang ibu saya yang sudah tua ini,” katanya. - Agensi
Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 13 November 2015 @ 7:34 AM


PORNCHAI tidak mampu berdiri dan dijaga oleh ibu bapanya dan anak saudara perempuannya.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/92662#sthash.TW7kshmb.dpuf

No comments: